(Her)positionering voor financiële bedrijven

Creëer een missie gedreven merkidentiteit waar medewerkers en klanten trots op zijn

(Her)positionering voor financiële bedrijven

Creëer een merkidentiteit waar medewerkers en klanten trots op zijn

Mieke Verhoef

Positionering voor bedrijven

Bij een bedrijfsopvolging, overname, een forse groei of een andere verandering, in de financiële dienstverlening is het hot topic. Natuurlijk wil je intern en extern de mensen meekrijgen in je verandering. Je medewerkers en je (nieuwe) klanten. Je wilt een duidelijke herkenbaarheid uitstralen. Dat kan lastig zijn. Stel jij jezelf vragen als:

  • Hoe communiceer ik de interne veranderingen naar de markt?
  • Hoe zorg je dat de bedrijfscultuur door nieuwe medewerkers wordt omarmd?
  • Wat is ons hogere doel?
  • Wat zijn mijn belofte en boodschap?
  • Hoe formuleer ik onze missie en visie?
  • Wat zijn nu eigenlijk onze merkwaarden?
  • Hoe zorg ik dat de veranderingen van binnen naar buiten worden uitgedragen?
  • Hoe zet ik ons bedrijf sterk in de markt?
  • Hoe krijg ik de mensen hierin mee?
  • Wat moet ik doen zodat onze nieuwe boodschap opvalt in de markt?
  • Hoe maak ik ons bedrijf goed zichtbaar?
  • Hoe zorg ik ervoor dat klanten voor ons blijven kiezen?

Het antwoord: verbind je merk aan de markt. Daar vind je de relevantie.

Voor wie

Positionering voor bedrijven is voor financieel dienstverleners die door een verandering hun merkidentiteit willen (her)formuleren. Omdat je als adviseur of kantoor na een bedrijfsovername, groei of bedrijfsopvolging de koers aanscherpt. Die aanscherping wil je sterk in de markt zetten zodat medewerkers en klanten je nieuwe koers omarmen en vol trots met je mee gaan.

Je wilt een verschil maken

Antwoorden op identiteitsvragen vind je door terug en vooruit te kijken: naar de oorsprong en de toekomst van het bedrijf. En de juiste vragen te stellen. Naar binnen te keren, voordat je naar buiten gaat. Maar daar is het vaak donker. Het is als een blinde vlek. Je ziet het zelf niet.

Zekere zinnen over je bedrijf waarin de trots doorklinkt. Zodat klanten zin in je hebben.

Dit is het punt waarop ik in kom vliegen. Een professional die spiegelt, spart en schrijft. De informatie ophaalt en vertaalt naar je corporate story, missie, visie en strategie. Of, om in mijn woorden te spreken: door zinnen te geven aan je zin en zichtbaarheid.

Mieke Verhoef

Het hart van je bedrijf

Positionering gaat over het hart van je bedrijf laten spreken. Waar en voor wie je klopt het hart van je business? En waarom?

Om tot een eigenzinnige positionering te komen, zoomen we in op:

  1. Cultuur
  2. Visie
  3. Missie
  4. Strategie
  5. Het hogere doel
  6. Het verhaal
  7. Maatschappelijke ontwikkelingen
  8. Klantbehoeften
  9. Marktbehoeften
  10. Concurrentievelden

Hoewel de zinnen die uiteindelijk je missie en visie vormen vaak heel eenvoudig klinken, gaat daar een traject aan vooraf waarin we in het hart van je organisatie duiken om te komen tot een authentieke missie, visie, strategie en verhaal. Een positionering die klopt zoals het hart van je bedrijf.

Als je bij het oude blijft…

Na een overname, bedrijfsopvolging of andere verandering stel je koers bij naar een koers die leidt naar de nieuwe doelstellingen. Om diezelfde reden is het ook logisch om je missie, visie, corporate story, boodschap en strategie onder de loep te nemen. Want als het bedrijf en de doelstellingen veranderen, is het noodzaak om ook je positionering daarop aan te passen.

Als je dat niet doet:

  1. Creëer je geen draagvlak bij de medewerkers
  2. Ontstaat er verdeeldheid in het team
  3. Neem je huidige klanten niet mee in je verandering
  4. Verlies je klanten
  5. Groeien medewerkers en klanten niet met je mee
  6. Communiceer je een oude belofte (die je niet meer waarmaakt)
  7. Verbind je merk niet meer met de markt
  8. Waarderen medewerkers en klanten niet waar je als bedrijf nu voor staat
  9. Neemt de betrokkenheid bij je bedrijf af
  10. Behaal je de doelstellingen niet

Kortom, je positionering aanscherpen is essentieel als je ook na de verandering in je bedrijf wilt dat medewerkers en klanten voor je blijven kiezen en je samen de doelstellingen wilt halen.

Mieke Verhoef
ExpoSURE Mieke Verhoef - Foto: Marleen Bos

Aanpak

Aan het formuleren van je missie, visie, strategie, belofte en het schrijven van je corporate story gaat een tof traject vooraf. En dat doen we vooral heel praktisch.

1. Visiegesprekken

Om de organisatie te leren kennen.

2. Medewerkersgesprekken

Om de persoonlijke waarden en de organisatorische waarden helder te krijgen.

3. Merkambassadeurs

Om draagvlak te creëren en de vernieuwde positionering van binnen naar buiten uit te dragen

4. Presentatie

Bekendmaking van de vernieuwde missie, visie, strategie en corporate story aan alle medewerkers en betrokkenen.

5. Merksouvenir

Een zichtbare herinnering aan de nieuwe merkgedachte zodat je klanten en medewerkers meeneemt in het nieuwe hoofdstuk.

Waarom Mieke?

Met journalistiek, merkmarketing, inlevingsvermogen, klanten in de financiële dienstverlening (Generali, Nh1816 Verzekering, De Goudse, a.s.r. Geldmaat, Uitvaartverzekeringwijzer.net) en een flink portie positiviteit combineer ik professionaliteit met mijn praktisch vermogen en positivteit voor een frisse wind door jouw merk. Samen zetten we je sterk in de markt.

missie en visie Mieke Verhoef - Foto: Marleen Bos

Samengewerkt met o.a. deze merken:

© Copyright - Mieke Verhoef