Als je iets wilt vertellen, heb je een verhaal nodig

Storytelling: je merk vertalen naar verhalen

Mieke Verhoef

Storytelling: je merk vertalen naar verhalen

Het verhaal van Steve Jobs of de wekelijkse aanbiedingen van Albert Heijn, wat onthoud je beter? En wat maakt meer indruk? Exact.

Storytelling gaat terug naar de oudheid. Mensen verwarmden en verzamelden zich rondom het kampvuur. Vertelden elkaar verhalen. Het was de manier om kennis over te dragen. Boodschappen te verspreiden. Vergelijk je storytelling met reclame maken, dan is storytelling de basis. Reclame maken kan een voortvloeisel zijn. Storytelling is een lange termijn strategie. Reclame maken gaat over snel resultaat. Dus: wil jij snel en onzeker of wil jij duurzaam bouwen aan een sterk merk?

Storytelling is de basis voor je positionering en business, zodat jouw (potentiële) klanten weten waar jij voor staat en wat je te biedt.

Als journalist gaat mijn hart sneller kloppen van verhalen maken, als marketingprofessional ken ik de kracht van storytelling binnen bedrijven. Storytelling inzetten voor je business? Vraag een gratis inspiratiegesprek aan.

De magie van verhalen

Wil je de betrokkenheid bij je bedrijf vergroten? En wil je dat je publiek weet waar jouw merk voor staat en waarin jij als bedrijf het verschil maakt? Een goed verhaal neemt je mee en gaat over een held die hobbels overwint en daardoor een groei doormaakt. De lezer zit er middenin, ziet het voor zich. Verbeeldingskracht is de magie van verhalen. Door visualisatie onthoudt de lezer het verhaal. De linker- en rechterhersenhelften werken samen doordat emotie en inhoud samenkomen. Verhalen vergroten de betrokkenheid bij je bedrijf, simpelweg doordat ze worden onthouden, tot de verbeelding spreken en (als je mazzel hebt) worden doorverteld.

Mieke Verhoef

Storytelling voor bedrijven

Terug naar de held en de hobbels. De held is je klant, die heeft een verlangen. Hij heeft een natuurlijke drive om te groeien, maar om te groeien moet hij hobbels overwinnen. Daar heeft je klant hulp bij nodig. Die hulp ben jij. In storytelling voor bedrijven komen het verlangen van je klant en jouw missie samen. Al heb ik het liever over het vuur dat jou drijft waarmee jij anderen verwarmt en verlicht. Storytelling voor bedrijven kan op verschillende manieren, of je nu een corporate organisatie of een MKB-bedrijf bent. Komt ie:

  • Merkverhaal (de basis voor je business)
  • Je merk vertalen naar ondersteunende verhalen
  • Op de werkvloer: in elk moment schuilt een verhaal. Ik leer je hoe je ze aan je merk koppelt en vanuit je merkwaarden deelt
  • Klantverhalen ophalen en vertalen naar marketinguitingen
  • Bedrijfsmagazine: ik coördineer het project en ondersteun bij de tekstuele content
  • Online zichtbaarheid: ik maak een plan voor je social media posts, blogs, mailings etc.
  • Employer advocacy (je medewerkers als merkambassadeurs)

Bedrijfsjournalist

Wil jij fans die het ‘virus’, het vuur (of: je missie) verspreiden. Fans die bij je willen horen? De betrokkenheid met je bedrijf vergroten? Storytelling is het antwoord en zoomt in op de ‘why’ van je bedrijf. Inderdaad, de ‘why’ waar Simon Sinek zo op hamert en die ik persoonlijk enorm aanhang.

Door storytelling krijgt je publiek een gevoel bij je bedrijf. Je publiek herkent zich, voelt zich begrepen en wil je bij je horen.

Storytelling als marketingstrategie vraagt om een journalist die je merk vertaalt naar aansprekende verhalen. Noem het een bedrijfsjournalist. Noem het een merkjournalist. Ik ben er voor je.

Mieke Verhoef

Why-factor

Als bedrijf doe jij niet zomaar wat je doet. Daarvoor heb je een reden. Die reden is je ‘why’. Wil je dat je publiek aangaat op je bedrijf? Breng de ‘Why-factor’ in je markteting. Je publiek kiest namelijk niet voor je omdat je zo’n geweldig product of dienst levert. Mensen doen zaken met mensen. Het gaat om je bestaanszin. Daar ligt de verbinding. Al eeuwen zijn het verhalen die verbinden. Het is het middel om je publiek voor je te winnen.

In mijn creatieve brein ploffen tal van ideeën voor je positionering en verhalen op. Mensen noemen het inspiratie. Ik noem het popcorn. Mijn popcorn, inlevingsvermogen, marketingkennis en journalistieke achtergrond helpen ondernemers en bedrijven naar hun podium. Daarom geef ik als zinmaker zinnen aan je bestaans- en ondernemerszin en geef ik woorden aan je vuur, vibe en verhalen.

Aanpak

Storytelling voor bedrijven gaat over je merk vertalen en verhalen ophalen. Storytelling begint bij de basis van je business. Dat helder krijgen start met goede gesprekken over je bedrijf en merkwaarden. Ik wil je bedrijf leren kennen, zodat je publiek jou ook leert kennen.

Je merkverhaal is het fundament voor je marketing. Dat kan een strategie voor je online zichtbaarheid zijn, een strategie voor merkambassadeurs, een bedrijfsmagazine, klantenverhalen etc. Belangrijk is wat er bij je bedrijf en de doelen past.

Projectbasis

Storytelling voor jouw bedrijf op de kaart zetten is effectief als ik gedurende een periode een aantal dagen per week bij jou op de vloer ben. Dan leer ik je organisatie en medewerkers kennen. Een must voor een goede strategie en het ophalen van de verhalen. Ook kan ik je medewerkers trainen in storytelling en hun rol als merkambassadeur.

Strippenkaart

Een strippenkaart voor storytelling is perfect als je wil blijven sparren, verhalen wil blijven delen maar  die bedrijfsjournalist (of merkjournalist) niet in huis hebt. Een strippenkaart geeft je de vrijheid om mij in te schakelen als het nodig is.

Bedrijfsjournalist Mieke Verhoef

Steek je kampvuur aan

Wil jij met mij sparren over storytelling. Vertellen wie je bent, zodat je publiek je leert kennen en met je wil verbinden. Wil jij dat je bedrijf groeit in fans, klanten en betrokkenheid? Ik geef zuurstof aan het vuur van je bedrijf en breng de why-factor in je marketing, zodat jij volop on fire gaat.

© Copyright - Mieke Verhoef