storytelling

2 Geheimen voor briljante marketing (die Archeon ademt)

Online marketing en de prehistorie, ze liggen mijlenver uit elkaar. Eeuwen. Duizenden jaren. Toch zette een bezoek aan Archeon mij aan het denken. Want hoewel eeuwen geleden de term online marketing niet in geschriften voorkwam, niet in stenen in werd gekerfd, laat staan werd uitgesproken, was een bezoek aan dit museumpark voor mij een bron van inspiratie. Want man, wat begrijpt Archeon het goed. Net zoals de oermensen deden. Ik ontdekte 2 ‘geheimen’ voor briljante marketing. ‘Geheimen’ die wat mij betreft goud zijn als je online wilt opvallen, je publiek wilt binden en wilt groeien in klanten. In dit blog onthul ik welke geheimen dat zijn.

‘Kinderen hangen zwijgzaam aan haar lippen’

storytelling

Vertellend schildert ze een tatoeage van een mengsel van water en gemalen steen.

Wandelend door het museumpark loop je letterlijk terug in de tijd. Net die veilige Volvo geparkeerd, museumkaart gescand, volg je bijna als vanzelf de route naar de prehistorie. Na een smal bebost paadje doemt er een zanderige vlakte op. Hutje links, hutje rechts. In het midden brandt een vuur vanwaar je uitkijkt op het water. Kano’s liggen klaar. Een flinke overgang. Zo vanuit die net geparkeerde auto. Op een bankje bij één van de hutten zit een prehistorische vrouw. Ze schildert ‘tatoeages’ van een mengsel van water en vermalen steen op de armen van de kinderen. Ondertussen vertelt ze over het leven in de prehistorie. Als de armen beschilderd zijn, pakt ze de (bevroren) duif die bij het vuur ligt (‘Hij kwam zo uit de ijstijd’). Met een vuursteen fileert ze de duif. De kinderen kijken toe. Ondertussen vertelt ze haar verhalen. Over het gebrek aan koelkasten, een fornuis en een supermarkt. Ze vertelt hoe mensen (over)leefden. De kinderen zijn stil. Kijken toe. En luisteren vooral. Ze hangen zwijgzaam aan haar lippen.

Inzicht

Ik was nog geen vijf minuten in het park en het was mij zó duidelijk. Waar ik met Kiem copywriter voor sta (maak verhalende content vanuit je merkwaarden) klopt. Het werkt. Ooit kinderen zo stil en geboeid in museum meegemaakt? Juist. Archeon past met succes twee ‘geheimen’ voor marketing toe. Twee kansen die ook voor jouw neus liggen. En waar je succesvol mee kan doorpakken naar the next level. Hieronder vertaal ik de geheimen die Archeon briljant toepast naar vandaag de dag.

 

Geheim 1: Pel je merk af naar de oorsprong

Waarom doet jouw bedrijf wat hij doet? Wat is het verhaal achter jouw merk? Kortom: wat is jouw zaadje waarop jij groeit en bloeit? Pel je merk af tot aan dat zaadje. Dan kom je bij het DNA van je merk of je bedrijf. Volvo is bijvoorbeeld de veiligste. Rabobank de coöperatiefste. Cool Blue de verrassendste.

Praktische tip

Het afpellen is absoluut de eerste stap. Een must. Het is misschien een breinbreker. Helemaal als je merk al wat langer staat. Als je al jaren doet wat je doet. Het kost tijd. Neem die tijd. Sla je deze stap over, dan werkt stap 2 niet. Geheim 1 is je fundament. Van je bedrijf maar ook voor je contentstrategie. Vind je lastig om tot die kern te komen? Als contentstrateeg denk ik graag met je mee.

 

Verhaal - welke kant gaat jouw verhaal op

Storytelling: wat is jouw verhaal en hoe geef je daar richting aan?

Geheim 2: Vertel verhalen

Door naar geheim 2. In de prehistorie was er geen internet, geen televisie, radio, tablet, telefoon en nee zelfs geen boek of krant. Even googelen om uit te zoeken hoe je een vuurtje maakt, duif fileert of broek van dierenhuiden maakt, werd hem ook niet. Het laatste nieuws lezen, kon je ook wel vergeten. Hoe pik je dit dan op? Uit verhalen. Het verhaal is dé historische vorm van kennisoverdracht. Als het kampvuur eenmaal brandde, verzamelde een stam zich om het vuur en kwamen de verhalen los. Verhalen boeien. Verbinden. Een goed verhaal blijft je bij. Onthoud je. En vertel je door. Van generatie op generatie, fan op fan en klant op klant.

Praktische tip

En daar zit de key. De verbinding met geheim 1. Wat is jouw verhaal? Ga terug naar je oorsprong, pel af en kom tot je kern. Maak vanuit die kern verhalen. Waarmee je jouw publiek boeit. Bindt. Dus waardevolle en relevante verhalen vanuit jouw merkwaarden. Hiermee enthousiasmeer en interesseer je je doelgroep. En ja, als je dat consistent doet, wordt je doelgroep je publiek, je fans en (komt ie)…. je klant!  Dus vertel verhalen vanuit je merkwaarden, voed je publiek, laad je merk en houd rekening met extra omzet.

Formule 1: merkwaarden + waardevolle verhalen = opMERKelijke content

 

Storytelling

Verhalen vertellen vanuit je DNA. Twee geheimen die samenkomen in één woord. De contentmarketing heeft er namelijk een ‘eigen’ woord voor. Namelijk: ‘storytelling’. Zie het als een commerciële boodschap in een journalistiek jasje (dus eerlijk en semi-objectief) waarmee je jouw doelgroep informeert en enthousiasmeert voor jouw merk, product of bedrijf. Het zijn verhalen die het waard zijn om te delen. Verhalen die een probleem oplossen, pijn wegnemen, vragen beantwoorden. Verhalen die je publiek helpen. Ga voor kwaliteit. En onthoud: storytelling levert je niet direct resultaat op. Het is een langetermijnstrategie. Maar geduld wordt beloond. Want:

Ga eerst dienen, dan verdienen – Cor Hospes (voor wie hem niet kent -> storyteller)

 

Samenvatting

Inzicht na dit blog: storytelling en geschiedenis zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Verhalen boeien. Verbinden. Raken. Het hoort bij onze mensheid. Storytelling is duizenden jaren later nog steeds zeer effectief. Investeer daarom in (merk)verhalen. Begin bij de oorsprong. Pel je merk af naar dat zaadje waarmee het ooit is begonnen. Bepaal je merkwaarden. Dat is je fundament. De voedingsbodem voor je online groei. Maak vanuit je merkwaarden verhalen. Waardevolle verhalen. Waardevol omdat het kwaliteit is. En waardevol omdat ze interessant zijn om te delen. Denk vanuit je publiek. Wat is hun probleem en hoe kan jij hun probleem oplossen. Als je dat maakt, dan heb je het over opMERKelijke verhalen. Content gemaakt vanuit je merk, waarmee je verbindt en die je op de langer termijn winst oplevert.

Tijd voor een tweede formule:

 

Formule 2: opMERKelijke content = winstgevende content

 

Onthoud: verhalen maken vanuit je kern kost tijd. Investeer hierin. Laat je niet belemmeren door factor tijd. Het beïnvloedt de kwaliteit. Als je de flow te pakken hebt en consistent storytelling inzet, betaalt de tijd die je investeerde echt terug (het is niet voor niets een tijdsinvestering).

 

Succes!

PS: Vind je het lastig om jouw merk af te pellen naar het zaadje of vind je het lastig om verhalen te maken? Ik help je graag

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© Copyright - Mieke Verhoef