waarom doorvragen

Waarom peuterpraat inzetten een slimme truc is

Peuters en journalisten hebben het gemeen. Een gave die jij ook móet beheersen. Dat klinkt misschien wat streng, maar het is écht een must. Althans, als je jouw merk of bedrijf online stevig wilt positioneren, jouw product of dienst wilt vertalen naar de oplossing voor je klant of als je jouw potentiële klant wilt laten voelen dat je hem (of haar) begrijpt. En dat is wat je als online marketeer wilt. Dus lees vooral door en ontdek het geheim waarmee peuters en journalisten hun gesprekspartners tot waanzin drijven en waarmee jij online het verschil het maakt. 

Peuters

Ik herinner het mij als de dag van gisteren. Het was druilerig. We waren binnen. Ik in de keuken. Mijn dochter in de woonkamer. Ze was ruim twee jaar. Speelde. Niet met haar speelgoed. Natuurlijk niet, ze was twee. In plaats daarvan speelde ze met cd’s. Ze haalde ze allemaal uit de kast, opende de hoesjes, bewonderde de spiegelende achterkant en kreeg een ingeving. Want die cd’s leken verdomd veel op een stroopwafel. Dus als er een cd in de cd-speler past, dan past de stroopwafel die ze net van mij had gekregen ook in de cd-speler. Ik was nog net op tijd. Toen ik haar vertelde dat een stroopwafel niet in een cd-speler hoort, stelde ze dé vraag. Diezelfde vraag stelde ze ook toen ze ontdekte dat haar broertje iets anders tussen zijn benen heeft dan zij.

Journalisten 

Toen ik werkte als journalist stelde ik te pas en te onpas dé vraag. Dagelijks. Soms elk uur. Tijdens interviews en standaard tijdens het wekelijkse gesprek met het college van B&W. Het buurthuis gaat dicht, een ambtenaar stapt op, slapen in de strandhuisjes blijft verboden, de bouw van een nieuw winkelcentrum wordt flink duurder, op al deze mededelingen stelde ik dé vraag. Namelijk: WAAROM?

  • Waarom hoort een stroopwafel niet een cd-speler?
  • Waarom heeft mijn broertje iets anders daar down under?
  • Waarom gaat het buurthuis dicht?
  • Waarom stapt een ambtenaar op?
  • Waarom blijft slapen in de strandhuisjes verboden?
  • Waarom wordt de bouw van het winkelcentrum flink duurder? 

WAAROM is dit voor jou relevant?

 ‘Waarom’ is onder peuters en journalisten een veel uitgesproken woord. En dat moet het ook voor jou zijn. Waarom? Komt ie:

De waaromvraag brengt je naar de kern. Naar de échte pijn van je klant. De pijn die jij als marketeer weg wil nemen. Om daar te komen stel je niet 1 keer de waaromvraag. Niet 2 keer. Nee, dat doe je 5 keer.

Voorbeeld 1: bij-vriendelijke bloembollen

Stel je voor, als SEO-tekstschrijver krijg je de opdracht een tekst te schrijven over bij-vriendelijke bloembollen. Voordat je gaat schrijven, stel je jezelf 5 keer de waaromvraag. Dan kom je namelijk tot de kern en pakt je boodschap de lezer. 

Vertrekpositie Waarom
SEO-teksten voor bij-vriendelijke bloembollen Omdat de klant deze bloembollen wil verkopen
Bij-vriendelijke bloembollen verkopen Omdat er dan meer bij-vriendelijke tuinen komen
Meer bij-vriendelijke tuinen Omdat er steeds minder bijen zijn in Nederland
Minder bijen in Nederland Omdat het voedselaanbod door het veranderde landschap is beperkt. Dit heeft ook invloed op het voedselaanbod voor de mens
Bijen belangrijk voor onze voedselvoorziening Omdat bestuiving door bijen noodzakelijk is voor een derde van onze voedselvoorziening, zoals appels

Aha, dus bij-vriendelijke bloembollen in de tuin planten is noodzakelijk als je wilt dat er voldoende voedsel voor de mens is zodat wij niet uitsterven. Een mooie vertrekpositie voor je tekst, waarmee je op de emotie van de lezer zit. Hij kan het bijna niet maken om geen bij-vriendelijke bloembollen bij je te kopen. Want: als je wilt blijven leven, plant je nu bij-vriendelijke bloembollen. Er is een absolute noodzaak.

Voorbeeld 2: Propositie voedingscoach

Een voedingscoach wil haar propositie verbeteren. Als je dat goed wilt doen, pel je haar bedrijf af naar de kern. Ook hiervoor stel je 5 keer de waaromvraag.

Vertrekpositie Waarom
Voedingscoach Omdat ze mensen wil helpen bij hun energieniveau en gezondheid
Mensen helpen bij hun gezondheid en energie niveau Omdat ze hier een persoonlijke ervaring mee heeft
Een persoonlijke ervaring Omdat haar moeder als ondernemer ongezond leefde en daardoor vroegtijdig overleed
Moeder die ongezond leefde Omdat ze qua gezondheid en focus verkeerde prioriteiten stelde
Verkeerde prioriteiten stellen Omdat ze geen kennis had van de invloed van een gezonde leefstijl op haar bedrijf en haar geluk

Aha! Deze voedingscoach is dus eigenlijk geen voedingscoach maar dé coach voor vrouwelijke ondernemers die vanuit gezonde energie willen ondernemen en gelukkig willen leven. Dat maakt haar de gezondste vrouwelijke business coach. Vanuit gezondheid je business leiden, dat is haar onderscheidende propositie en vanuit haar persoonlijke ervaring heeft ze een authentiek verhaal waaraan zij al haar uitingen kan koppelen. Zo laadt zij haar merk. Een perfect uitgangspunt voor haar contentstrategie.

Voorbeeld 3: vakantie boeken

Je kent haar wel. Die drukke vrouw die naast moeder, collega en vriendin ook de liefhebbende vrouw wil zijn. Een rol die er eigenlijk bij inschiet. Want als ze het programma van de dag heeft afgedraaid, stapt ze uitgeput in bed om de volgende dag opnieuw de ratrace te volbrengen. Ze heeft behoefte aan vakantie. Zonder kinderen. Met haar partner. ALLEEN met haar partner. Hoe bereik je haar en overtuig je haar dat ze in jouw vakantieaanbod de geschikte vakantie vindt? Stel 5 keer de waaromvraag.

Vertrekpositie Waarom
Vakantie boeken Omdat ze wil ontsnappen aan de maatschappelijke ratrace
Ontsnappen aan de maatschappelijke ratrace Omdat ze door de drukte van het leven veel minder tijd met haar partner doorbrengt dan dat ze eigenlijk wil
Meer tijd met haar partner Omdat de gesprekken alleen nog maar over werk, kinderen en sociale verplichtingen gaan in plaats van over elkaar. Ze mist de verbinding
Behoefte aan verbinding Omdat de verbinding hun basis is. De bron van hun liefde, het fundament van hun gezin
Terug naar de bron Omdat ze wil dat het vuur blijft vlammen. Ze wil niet dat zij en haar partner uit elkaar groeien. Elkaar verliezen en gaan scheiden.

 Aha! Dus eigenlijk betekent dit: Alles voor de kinderen. Dus ook met z’n tweeën op vakantie gaan.

Doorvragen

De waaromvraag 5 keer stellen is dus eigenlijk doorvragen. Peuters doen het net zolang totdat zij een antwoord krijgen die voor hun logisch is. Journalisten feitelijk ook. Maar dan om de onderste steen boven te krijgen. Doorvragen is een manier om goede vragen te stellen. Goede vragen stellen is mega belangrijk. Ook in de online marketing. Om tot je propositie of boodschap te komen.

Doorvragen is een vorm van goede vragen stellen

Daarom is geen reden

Elke waarom heeft zijn daarom. Daarom is geen reden. Neem hier dus ook geen genoegen mee. Vraag door totdat je bij de kern bent. Net zoals peuters en journalisten doen. Een daarom die er écht toe doet. Het verschil maakt.

Waarom? Omdat je dan een pakkende boodschap hebt, een authentiek verhaal, een ijzersterke propositie. Je onderscheidt je en laat zien dat je je klant begrijpt. En dat wil je.

Waarom? Het zorgt voor verbinding, dat de klant voor jou kiest. En dat wil je.

Waarom? Omdat het je fans oplevert en hogere omzetcijfers. En dat is wat je echt wilt.

Waarom? Omdat je online wilt groeien.

Waarom? Omdat je wilt doorpakken. Als ondernemer en als autoriteit.

Waarom? Daarom!

Wil je meer blogs lezen over contentmarketing  of ben je nieuwsgierig hoe ik jou kan helpen bij de vertaling naar de juiste boodschap en bij je propositie? Stuur mij even een kort mailtje, dan plannen we wat in. 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© Copyright - Mieke Verhoef