waarom inhakers werken voor je merk

Waarom actualiteiten koppelen aan je merk slim is

Actualiteiten koppelen aan je product, merk of dienst, het is een haakje dat je veel kan brengen. Denk aan stijgende traffic cijfers, spontane (en gratis) links en natuurlijk het vergroten van je online zichtbaarheid. De actualiteit is een van mijn favoriete haakjes (niet gek, gezien mijn journalistieke achtergrond). Ook voor mijn klanten zet ik dit haakje regelmatig en niet onverdienstelijk in. In dit blog neem ik je mee in de voordelen van inhaken, deel ik een aantal tips voor goede inhakers, cases en een héél-belangrijk-inzicht. 

Voordelen van inhakers

Inhaken op actualiteiten heeft een aantal voordelen. In dit blog lees je waarom een trending topic of actualiteit koppelen aan je merk slim is. Nu lezen, is straks scoren. Aan het einde van dit artikel deel ik ook mijn grootste inzicht met je. Verkregen door een flinke misser. Hoewel het geen fout van mij of het team was, heb ik er wel enorm veel van geleerd. Ik behoed je graag voor die misser, dus doe ook je voordeel met de laatste alinea. Maar nu eerst, de voordelen van inhakers:

1. Je valt (gratis) op

Je merk koppelen aan een actuele gebeurtenis spreekt veel mensen aan. Als je goed inhaakt op een trending onderwerp, lift je mee op de actualiteiten. Timing is hierin alles. Maar als je het goed doet, levert het je (los van je inspanningen) gratis publiciteit op.

2. Social engagement

Inhakers beïnvloeden het algoritme van social media, schrijft Coosto in haar nieuwsbrief. ‘Het levert je significant meer engagement op’. Frank.news schreef vorige maand over een onderzoek van de hogescholen Rotterdam en Utrecht. Uit dit onderzoek naar inhakers blijkt dat merken die inhaken op voorspelbare momenten (denk aan Koningsdag) op Twitter significant meer worden gedeeld. En berichten die inhaken op onvoorspelbare momenten, worden nóg meer gedeeld. Onvoorspelbare momenten zijn trending topics die vooraf lastig te voorspellen zijn. Tip: Google Trends is een handige tool als je deze trending topics wilt achterhalen. Check ook wat er op Twitter trending is.

3. Brand awareness

Naast het feit dat je gratis opvalt bij je publiek en je hun timeline beïnvloedt met jouw inhaker, heeft inhaken ook een positieve invloed op het vergroten van je naamsbekendheid. Je versterkt de online positie van je bedrijf en zorgt dat je merk top of mind is bij het publiek.

4. Meer verkeer naar je website

Inhaken kan op vele manieren. Goed beeld met een pakkende tekst kan goed werken. Want: eenvoud. En hoe eenvoudiger, hoe beter, geldt vaak. Maar inhaken op actualiteiten kan natuurlijk op meer manieren. Maak een landingspagina, blogpost of nieuwsitem over het onderwerp. Want een trending onderwerp komt niet alleen veel terug in je social timeline, veel mensen typen de zoekterm ook in op Google. Dus zorg dat je bovenop het moment zit, maak die post en zie je traffic cijfers stijgen.

5. Autoriteit

Toen bij VUmc een waterleiding sprong, de openbare weg in een snelstromende rivier veranderde en de auto’s door straat dreven, haakte ik voor Generali daarop in. Stel je voor dat jouw auto daar door de straat drijft, hoe is dat dan verzekerd? Het bericht deelde ik met de media, die het dankbaar overnamen. Resultaat:

  • (Gratis) links naar onze belangrijkste pagina: de autoverzekering
  • Media zagen Generali als autoriteit, waardoor journalisten voor volgende onderwerpen óns benaderden

Tips voor succesvolle inhakers

Inhaken op het nieuws of actualiteit is fantastisch om mee te liften op de hype en de interesse van het publiek op dat moment. Let op: meeliften slaagt alleen als je het goed aanpakt. Daarom een aantal tips voor inhakers:

  1. Zit op het moment. Plaats je inhaker het liefst voordat het nieuws zijn piek bereikt
  2. Roep een positief gevoel op. Kies de kant van het publiek. Zo lift je mee op het groepsgevoel en ben je one of them. Fans / ambassadeurs creëren
  3. Relevantie: haak in op een actualiteit die aansluit bij je merk
  4. Creatief: inhaken doe je creatief, gemaakt vanuit de DNA van je  merk. Zowel qua tone of voice als qua corporate story
  5. Inhaken gaat om bereik niet om verkopen. Geen commerciële uitingen dus
  6. Inhakers zijn ook perfect voor Twitter. Gebruik een trending #

Dé inhaakformule

Heb je de perfecte inhaker in je hoofd? Onlangs deelde Sara Mok, social media manager bij HEMA de HEMA-inhaakformule. Elke inhaker toetst HEMA aan deze formule. Tip: toets jouw inhaker aan deze formule en scherp je inhaker aan als het nodig is:

‘Actualiteit + relevantie + originaliteit + snelheid + flink portie lef + bereik = inhaker die met een beetje geluk viral gaat.’ *

*Bron: ‘Het is vandaag Blue Monday’ van Sara Mok

Praktijkvoorbeelden

In mijn werk gebruik ik graag het haakje ‘actualiteit’ voor het creëren van content. Soms voor social posts, maar omdat ik vooral veel content voor websites maak, haak ik voornamelijk voor niet-social content in op actualiteiten. Denk aan blogs en infographics. Daarnaast vind ik het ook heel tof om samen met mijn klanten zelf nieuws te maken. Hieronder deel ik 3 praktijkvoorbeelden met je.

Voorbeeld 1: Wintersport

De voorjaarsvakantie is dé week waarin veel Nederlanders op wintersport gaan. Hét moment dus om hierop in te haken. Voor Nh1816 Verzekeringen bedacht ik daarom content (een infographic en landingspagina) die laat zien wat er onderweg naar en tijdens de wintersport kan gebeuren. Van autopech tot gestolen skispullen en van off-piste skiën tot een ritje op de banaan. Echt zorgeloos ga je daarom op wintersport met een verzekeringspakket die alle risico’s dekt. Nu afsluiten, is straks onbezorgd van de piste af suizen.

Voorbeeld 2: Uitvaartwensen

Onderzoek levert unieke, kwalitatieve en nieuwswaardige content op. Zo deden wij bij Uitvaartverzekeringwijzer.net onderzoek onder bijna 2400 Nederlanders naar uitvaartwensen. En die zijn flink veranderd. Het kopje koffie wordt ingeruild voor een borrel en Nederlanders verkiezen een crematie boven een begrafenis. Dit zijn slechts 2 van de vele onderzoeksresultaten. Ook hier koppelden wij ons merk (onafhankelijk informatiecentrum) aan de actualiteit. 1 ding deden wij anders. Wij haakten niet in op het nieuws, wij waren zélf het nieuws. Dat dit een effectieve methode is, blijkt uit de vele partijen die ons nieuws overnamen. Van RTL tot Metronieuws en van Assurantie Magazine tot Plus Online.

Voorbeeld 3: Kies voor een tiny house

Als antwoord op de overspannen woningmarkt schreef ik voor Jaap.nl een blog over tiny houses. Gezien de krapte op de woningmarkt was en is het een actueel onderwerp. Hoewel de blog bijna een jaar geleden live is gegaan en niet via de homepage van Jaap benaderbaar is, trekt de pagina maandelijks nog steeds ruim 1500 bezoekers. Een goed voorbeeld hoe een actueel onderwerp en SEO elkaar blijvend versterken.

Omdat het ook weleens anders uitpakt: mijn wijze raad

Het is ook wel eens heel anders uitgepakt dan we vooraf als team bedachten. Bij Generali haakten wij in op code rood wegens gladheid. De content beantwoordde de vraag of je als automobilist bij code rood bent verzekerd. Is het glad en ga je de weg op: dan ben je gewoon verzekerd, als je maar niet roekeloos rijdt. De koppenkoning bij Telegraaf pakte dit anders op. En kopte: ‘Automobilist onverzekerd bij code rood’. Een inhaker die totaal verkeerd uitpakte. Gelukkig was een rectificatie zo geregeld, maar toch. Daarom deze wijze tip van mij als ervaringsdeskundige: ‘Vraag voor publicatie altijd aan de journalist of hij het definitieve artikel ter inzage met je wil delen’.

 

De 5 voordelen van inhaken, 6 richtlijnen voor inhakers, de inhaakformule van HEMA, 3 praktijkvoorbeelden en mijn belangrijkste inzicht:  niets staat je meer in de weg om aan de slag te gaan en te scoren met inhakers. Succes!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© Copyright - Mieke Verhoef