corona kans ondernemers

Corona en ondernemen

Als ondernemer is het enorm fijn om met andere ondernemers te sparren. Van elkaar te leren, elkaar te inspireren en even te sparren. Gisteren nog sprak ik met een ondernemer over hoe enorm goed veel ondernemers en bedrijven de transitie naar online werken en een online aanbod hebben gemaakt. Noodgedwongen weliswaar, want: Corona. Maar toch. De echte ondernemers bewijzen hun ondernemerschap.

Bedrijven die nog niet zo online minded waren (thuiswerken) hebben alle zeilen bij gezet om daar verandering in te brengen. Denk aan thuiswerken, maar ook scholen. Plotsklaps lijkt er een oplossing voor de fileproblematiek, het lerarentekort en de stikstof. Lijkt. Want jij en ik weten dat dit tijdelijk is. De eerste tegengeluiden zijn al gehoord. Daar sparden de ondernemer en ik over. De gedreven ondernemers zijn opgestaan. Zij hebben hun aanbod versneld vertaald naar online. De echte ondernemers pakken nu ook door. Want proevend aan die online mogelijkheden, wachten er nog veel meer kansen.

Business blijven draaien

In mijn omgeving zie ik genoeg ondernemers di,e creatief als zij zijn, hun business enigszins draaiende weten te houden.

  • Mijn overburen hebben een kaaswinkel. Het aantal klanten is aanzienlijk lager. Hun oplossing: bezorgen.
  • Bezorgen doet ook de slijter die ik ken. Samen hebben we wat gespard over een boodschap waarmee hij zijn bezorgservice de wereld in slingerde. Toen ik hem er onlangs naar vroeg, bleek dat zijn bezorgdienst lekker rolt.
  • Dat mijn yogajuf mega flexibel is, bevestigt niet alleen haar lenigheid. Ook de manier waarop zij in een week tijd een online lesaanbod neerzette is bewonderenswaardig.
  • De CrossFitbox doet het ook. Elke dag een WOD ‘Think out of the box’. De WOD staat op het bord, de coach legt het op video uit. Thuis film je jouw training en die deel je op social. Denken in oplossingen. Zo kan het ook.

Tijdelijke oplossing

Bij deze ondernemers blijft de business wel draaien. Ondanks dat het aantal klanten terugloopt en sommige leden zich afmelden. Voor nu is de oplossing goed. Zoals bij veel ondernemers en bedrijven. Maar het moet niet te lang duren. Dat merk ik ook als ik mensen spreek die in loondienst werken. Zij missen hun collega’s. Het sparren. Het gebbetje. Samen delen en aanwezig zijn.

Kortom, de situatie zoals die is, is echt een tijdelijke oplossing. Voor medewerkers en voor ondernemers. De focus zit daarom ook op het nu. Op het overleven en uitkijken als straks alles weer normaal is.

Vrijheid van online werken

Maar, is straks alles weer normaal? Medewerkers hebben geroken aan veelvuldig thuiswerken. Hebben de vrijheid en flexibiliteit daarvan ervaren, zoals ondernemers dat van een online aanbod hebben ervaren. Mijn visie: alles wordt niet normaal. Er gaat een ‘best of both worlds’ ontstaan. Een situatie voor en na de Coronacrisis.

Goud voor ondernemers

En juist die laatste, de situatie na de Coronacrisis dat is waar voor veel ondernemers, freelancers en zzp’ers goud ligt. Om de simpele reden dat het bedrijfsleven de effecten heeft ervaren van de flexibiliteit in de manier van werken. Als zzp’er, freelancer of interimer ben jij voor het bedrijfsleven een interessant profiel. Je wordt ingevlogen op tijdelijke projecten. Dat betekent afgebakende kosten. Weten waar je aan toe bent. Geen verrassingen. Corona heeft al genoeg verrassingen gebracht.

Overkoepelend is de vraag, voor zowel het bedrijfsleven als voor freelancers, zpp’ers en interimers:

Hoe zorg je ervoor dat na de Coronacrisis je business goed draait?

Na de crisis wordt het niet zoals vanouds. Bedrijven en consumenten zijn voorzichtiger geworden. Dus je moet wel van heel goede huizen komen om die voorzichtige partijen te overtuigen dat jij je juiste oplossing biedt.

Succesvolle strategie

Laat je ideale klanten zien dat jij de expert bent. Inspireer hun nu door je kennis te delen. Versterk je expertstatus. Help je klant voordat hij je klant is. Als jij straks in september een goed gevulde agenda wilt, dan staat je nu maar 1 ding te doen: social selling. Dus bouw aan het vertrouwen en je geloofwaardigheid, inspireer en help je klant door waardevolle content te delen, signaleer je kansen en maak die afspraken!

 

Wil je sparren hoe je social selling effectief inzet? In een vrijblijvend strategiegesprek vertel ik je meer.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

3 × 1 =

© Copyright - Mieke Verhoef