Mieke Verhoef

De 3 gouden B’s van contentmarketing

Natuurlijk wil je jouw doelgroep, publiek en potentiële klant prikkelen en blijven verrassen, zodat hij klant wordt én blijft. Alleen, hoe doe je dat? Je bent misschien wel met mij eens dat het niet altijd even makkelijk is. Daarom deel ik de 3 gouden B’s voor contentmarketing met je. Zet die in en bereid je voor op online groei. Oh, en als jij toevallig op de online marketingafdeling van HAK werkt, lees dan ook vooral even mee :).

1. Bereiken

Stap 1 is ontdekken waar en hoe je je doelgroep, publiek of potentiële klant kan bereiken. Deze vragen zijn belangrijk:

  1. Waar is je doelgroep online (beschrijf dit zo specifiek mogelijk)?
  2. Wat doet je publiek online en vooral ook waarom?

De antwoorden op deze 2 vragen geven inzicht waar je je doelgroep kan bereiken en hoe. Zijn de antwoorden ‘Mijn doelgroep begeeft zich veel op Instagram en bekijkt vooral de stories’ en ‘Mijn potentiële klant volgt op Instagram healthy influencers omdat de klant die ik wil bereiken gezonde voeding nastreeft’, dan heb je al een behoorlijke richting waar en hoe je je doelgroep kan bereiken.

SEO

Tip: maak de vragen zo specifiek mogelijk. Zo krijg je de beste antwoorden. Ontdek ook wat je doelgroep online leest en waarom (bijvoorbeeld blogs over eiwitrijke voeding omdat je doelgroep sterke spieren en een strak lichaam nastreeft). Deze vraag geeft je een goed inzicht voor een zoekwoordenonderzoek voor SEO-teksten. Want ook organisch kun je je doelgroep namelijk heel goed bereiken.

2. Boeien

Nu je weet wat je publiek online doet en waarom, is het tijd om content te bedenken. Met welke content kun je jouw publiek boeien? Speel in op hun behoeften, vragen en problemen. Hoe? Beantwoord de volgende vraag:

‘Hoe kan ik op een onderscheidende en aansprekende manier de oplossing bieden voor de behoeften en problemen van mijn doelgroep?’

Uit deze vragen haal je de volgende informatie:

  1. Hoe je het anders kan doen dan je concurrenten
  2. Wat je publiek aanspreekt
  3. Welke problemen, vragen en behoeften je doelgroep heeft

Dus ga na wat je concurrenten doen, breng in kaart wat je publiek aanspreekt en maak een overzicht van de problemen, vragen en behoeften van je doelgroep. Dat kan er zo uitzien:

Dit doen concurrenten Dit spreekt mijn publiek aan Dit zijn hun problemen, vragen en behoeften
Gezonde recepten delen

Workout-filmpjes maken

Overzicht van seizoensgroenten

Online kookboeken gratis aanbieden

Gezonde recepten

Voorbeelden van workouts

Eiwitrijk voedingsprogramma

Stories van healthy influencers

Welke voedingswaarden heb ik dagelijks nodig?

Moet ik extra eten als ik intensief sport?

Wat kan ik eten voor een work-out?

 

Haakjes en invalshoeken

Vervolgens vertaal je de input naar boeiende content. Organiseer een brainstorm, zoek haakjes, invalshoeken en een niche. Check hiervoor de inhaakkalender. Zo is Dierendag een perfect haakje om eiwitrijke recepten zonder vlees met je sportieve doelgroep te delen. Of duik in een niche. CrossFit bijvoorbeeld. Uit je onderzoek weet je dat Instagram stories van healthy influencers je doelgroep aanspreken. Zoek de samenwerking op met een autoriteit in de CrossFit, stel hem of haar 10 vragen over een voedingsschema, trainingsschema of zijn of haar favoriete workouts. Er een serie van maken, kan natuurlijk ook. Bijvoorbeeld: ’10 x dit kan jij kan leren van X over…’.

3. Binden

Je hebt een overzicht van boeiende contentonderwerpen, je weet ook waar je die gaat verspreiden zodat je je doelgroep bereikt. Tijd voor de laatste stap: binden. Want zonder verbinding is al je werk voor niets geweest. Je wilt je (potentiële) klant niet 1 keer boeien, dat wil je blijven doen. Dan ontstaat loyaliteit. Creëer je fans. Stijgen je omzetcijfers. Binden dus. Omdat te doen beantwoord je deze vraag:

‘Hoe kan ik vanuit mijn merkwaarden de oplossing bieden voor de behoeften en problemen van mijn doelgroep?’

De groeten aan HAK

In deze vraag zit de key. Maak content waarmee jij de behoeften of problemen van je publiek oplost vanuit jouw merkwaarden. En dat laatste is belangrijk. Want je kunt misschien prima tips geven over een gezonde leefstijl voor sporters, maar waarom is het logisch dat juist JIJ met die content komt? Ben jij HAK en heb jij de meest eiwitrijke bonen, dan is het logisch dat je content over eiwitrijke voeding voor sporters maakt. Dan is het stiekem een heel goed idee om een CrossFit autoriteit te volgen over zijn of haar sport- en voedingsschema. Want als die autoriteit jouw eiwitrijkste bonen eet, dan kunnen zijn of haar fans niet achterblijven. Kortom, zorg dat het logisch is dat jouw bedrijf of merk met de content komt. Dat klopt het en ontstaat er vertrouwen en verbinding.

Conclusie

Bereiken, boeien en binden, het zijn de 3 gouden B’s in de contentmarketing. Zet ze in en bereid je voor op online groei. Vind je het lastig om de 3 B’s in te zetten of vind je het prettig als een specialist met je meedenkt over boeiende en verbindende content waarmee jij je publiek bereikt? Neem gerust contact met mij op voor een copy koffie en goed gesprek. Ik denk graag met je mee.

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] boeien en je doelgroep heeft zich ook al aan je verbonden. Je hoeft ze nu alleen nog te bereiken. Boeien, binden en bereiken vormen een gouden combinatie. Onderschat de waarde van de nieuwsbrief daarom […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© Copyright - Mieke Verhoef