Autorijden met slippers I Mieke Fransen - Verhoef

Autorijden met slippers: een contentvoorbeeld van natuurlijke linkbuilding

Autorijden met slippers, in deze tijd van het jaar moet je er waarschijnlijk niet aan denken. In het vroege voorjaar van 2016 prijkte dit onderwerp op de contentkalender van Generali. Ik dook erin, schreef er een blog over en zag dat andere partijen mijn content overnamen. Super tof natuurlijk, maar niet elke site deed dat even chique. Want, de journalist in mij miste de bronvermeldingen. Daarom in deze case: wat kun je doen als sites jouw content gebruiken?

Unieke content

Content moet uniek zijn, het is zo’n beetje de heilige graal in de contentmarketing. Wijk je daar vanaf, werk dan met haakjes om verder op dat onderwerp in te gaan en plaats een bronvermelding. Punt. Natuurlijk zoek je online naar input, informatie en inspiratie. Daarna maak je je eigen verhaal.

Research

Toen ik research deed naar ‘autorijden met slippers’, vond ik wel geteld 1 artikel. Het was van RTL Nieuws. In Frankrijk was een dame op de bon geslingerd omdat ze slippers droeg terwijl ze haar auto bestuurde. Meer informatie was er niet. Ik dook in de wet. ‘Wat zegt de Wegenverkeerswet over autorijden met slippers?’, vroeg ik mij af. Niets.

Wegenverkeerswet

In de Wegenverkeerswet 1994 staat wel dat het is verboden je zodanig te gedragen dat je gevaar op de weg veroorzaakt en dat je schuldig bent aan het veroorzaken van een verkeersongeval. Dat staat in artikel 5 en 6.

 

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Wegenverkeerswet 1994, artikel 5 

En:

Het is een ieder die aan het verkeer deelneemt verboden zich zodanig te gedragen dat een aan zijn schuld te wijten verkeersongeval plaatsvindt waardoor een ander wordt gedood of waardoor een ander zwaar lichamelijk letsel wordt toegebracht of zodanig lichamelijk letsel dat daaruit tijdelijke ziekte of verhindering in de uitoefening van de normale bezigheden ontstaat.

Wegenverkeerswet 1994, artikel 6

Veilig Verkeer Nederland

De informatie uit de wet zag ik als algemene input, maar nog geen antwoord op de vaag: ‘Mag je autorijden op slippers?’. Dus ik belde Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland (VVN) en legde ik hem mijn vraag voor. Hij was duidelijk: ‘Autorijden op slippers is niet handig en verstandig. Dat moet je dus niet doen. Kies voor stevige schoenen. Zo heb je meer grip op de weg en op de auto.’

CBR

Hoor en wederhoor, leerde ik op de school voor Journalistiek. Dus belde ik ook het Centraal Bureau Rijvaardigheid (CBR). Het CBR was milder. ‘Als kandidaten tijdens het examen slippers dragen en daar de auto mee kunen bedienen, dan is er niets aan de hand. Kortom, kun je er mee uit de voeten, dan mag je er mee rijden’, stelde het CBR.

Verschillen van inzicht

Autorijden op slippers: het CBR en VVN zaten niet helemaal op 1 lijn. Dat maakte de content natuurlijk extra spannend. Verschillende partijen pakten het op.

Bronvermelding

Margriet.nl schreef over het onderwerp, gebruikte mijn content en plaatste keurig een linkje. Ook Metronieuws en de Verkeers Informatie Dienst (VID) namen het over. In eerste instantie zonder bronvermelding. Na een telefoontje waarin ik aangaf dat het vanuit journalistiek oogpunt gepast is om een linkje naar de bron te plaatsen, was het linkje zo geplaatst. Binnen een korte tijd had ik dus met mijn unieke content op natuurlijke wijze linkjes gescoord bij Margriet.nl, VID.nl en Metronieuws.nl. Top, want dat droeg bij aan een betere positie in Google voor het zoekwoord ‘autoverzekering’.

Content offline

Inmiddels is Generali overgenomen door ASR. Het blog met daarin de artikel 5 en 6 van de Wegenverkeerswet en de quotes van Veilig Verkeer Nederland en het CBR staat niet meer live. Een rondje googlen leert mij dat er inmiddels meer partijen zijn die de content van toen hebben gebruikt, onder andere:

  • Independer
  • Honor autoschade
  • Karenz
  • Diks

Nu de blog offline staat, zit een bronvermelding van bijvoorbeeld Independer er niet meer in. Natuurlijk was dat wel heel mooi geweest.

Linkbuilding

Heb jij content gemaakt en zie je dat partijen jouw content gebruiken? Vraag dan altijd om een bronvermelding. Enerzijds omdat het wel zo netjes is en anderzijds omdat het een mooie manier van natuurlijke linkbuilding is. En daar scoor je een betere positie in Google mee! Zo laat je content voor je werken.

Autorijden met slippers

Ben jij nieuwsgierig naar het blog ‘autorijden op slippers’, dat ik destijds voor Generali schreef? Ik heb er een pdf’je voor je van gemaakt, check: ‘Autorijden met slippers‘. Het is een  mooi voorbeeld hoe je content voor je kan laten werken, hoe een onderwerp op je contentkalender waarvan je vooraf niet weet wat je ermee gaat doen en hoe je het gaat aanpakken, kan uitmonden in een prachtig voorbeeld voor natuurlijke linkbuilding.

Wat leer je van deze case?

Deze case bevat tussen de regels door een aantal tips waar je absoluut je voordeel mee kan doen. Ik zet ze nog even op een rijtje voor je:

  • Maak content vanuit de waarden van je bedrijf, dan klopt het en is het geloofwaardig dat juist jij deze content maakt en deelt. Ik maakte ‘autorijden met slippers’ vanuit de missie van Generali: ‘protects and enhances peoples lifes’.
  • Kies voor een journalistieke invalshoek, er zijn zoveel haakjes en invalshoeken waarmee jij je kan onderscheiden van de massa. Wees uniek.
  • Neemt een partij jouw content over? Vraag om een bronvermelding. Wel zo netjes en linkbuilding is een belangrijk onderdeel van je SEO. Zonde om te laten liggen.

Laatste tip

Leuk natuurlijk, maar hoe weet je dat andere partijen jouw content gebruiken of jou noemen? Hier zijn allerlei tools voor. Zo kan je op het onderwerp waar je over hebt geschreven googlen, om te kijken wie er nog over het onderwerp schrijft en wat dat dan is. Je kan ook kiezen voor een mediamonitoring tool zoals Clipit en OBI Brand Monitor. Deze tools scannen het internet op jouw bedrijfsnaam en uitingen. Zo weet je direct wie wat over je zegt of schrijft. En zo kan jij heel eenvoudig bijvoorbeeld even een bronvermelding (met link :)) regelen. Succes!

Heb je vragen of wil je meer weten? Neem gerust contact met mij op.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

5 × 1 =

© Copyright - Mieke Verhoef