Invalshoeken voor content

11 Invalshoeken voor je content

Invalshoeken zijn belangrijk als je aan de slag gaat met content. Want als je een onderwerp vanuit verschillende invalshoeken benadert, heb je een groter bereik. Spreek je een groter publiek aan. In dit blog deel ik 11 verschillende invalshoeken en 8 praktische voorbeelden met je. En omdat ik dol ben op actuele haakjes, staan de praktijkvoorbeelden in het teken van Sinterklaas. In dit blog lees je hoe je door slim gebruik te maken van verschillende invalshoeken kan scoren met contentmarketing in dé maanden waarin consumenten in de ‘besteedmodus’ staan. En wat dit met een rookworst te maken heeft? Dat lees je ook. 

Wat is een invalshoek?

Eerst even helemaal terug naar de basis. Een invalshoek. Wat is dat nu precies? Van Dale noemt een invalshoek een benaderingswijze. Dus hoe benader je of belicht je een onderwerp? Het Basisboek Journalistiek omschrijft een invalshoek ook als de centrale vraag over het onderwerp.

Onderwerpen vertalen naar invalshoeken

Daar is ie: de rookworst. Onlosmakelijk verbonden met de winter en stamppotten. Wil jij content maken over een rookworst? Dan is er natuurlijk niet maar één stuk content mogelijk. Nee, juist niet. Door gebruik te maken van verschillende invalshoeken kun je enorm veel content maken, voor verschillende doelgroepen, interesses en kanalen. Zo bereik je juist een grote groep fans met relevante content. Kookliefhebbers bereik je met een cursus ‘koken met rookworsten’ en foodies bereik je met de ‘rookworsttest’ of juist door een kijkersvraag in bijvoorbeeld het programma Keuringsdienst van Waarde. Het zijn een paar voorbeelden.

Verschillende invalshoeken

Vind je het lastig om een invalshoek te bedenken? Niet nodig. Ik geef je een voorzet. Print het uit of schrijf het over, maar pas ze vooral toe:

  1. BN’er over het onderwerp
  2. Informerend: wat te doen bij… / hoe gebruik je…
  3. Klantverhalen: succesverhalen van klanten over het onderwerp
  4. Kritisch: mening van deskundigen over het onderwerp
  5. Menselijk: ervaringen delen over het onderwerp
  6. Probleemoplossend: wat te doen bij…
  7. Terugblik: het onderwerp toen
  8. Test: het onderwerp getest
  9. Vergelijken: de voor- en nadelen van het onderwerp
  10. Vooruitblikken: het onderwerp straks
  11. Vragend: welke vragen hebben mensen over het onderwerp

Voorbeelden van invalshoeken

En dan nu: terug naar de praktijk. Maandag begint het Sinterklaasjournaal. De lampionnen zijn dan opgeborgen, de keeltjes schor gezongen en de hartjes kloppen vol verwachting. Hij komt, hij komt. Als de kinderen zenuwachtig en opgetogen worden, worden ouders dat vaak ook. Kinderen zijn zenuwachtig voor wat ze krijgen en ouders voelen de spanning over de grote vraag: ‘wat geven we dit jaar?’. Dit is jouw moment om jouw producten onder de aandacht te brengen. Hoe? Gebruik de verschillende invalshoeken en zet ze in op relevante doelgroepen en kanalen.

Praktijkvoorbeeld: houten speelgoed HEMA

Stel je voor: je bent HEMA en je verkoopt houten speelgoed. Dan weet je dat:

  • jouw speelgoed in de meeste gevallen goedkoper is dan het houten speelgoed van de bekende merken
  • je onderscheidend bent met je typisch Hollandse varianten (heb je de houten rookworst gezien?)
  • je doelgroep onder andere de bewuste en duurzame (groot)ouder van kinderen tot ongeveer 5 jaar is

Het zijn belangrijke uitgangspunten als je invalshoeken gaat bedenken voor content over houten speelgoed van HEMA. Hieronder geef ik je voorbeelden van invalshoeken voor content over twee soorten houten speelgoed van HEMA. Namelijk de houten rookworst en de knikkerbaan.

Invalshoeken voor content over een houten rookworst

  • Achter de schermen: zo worden de houten HEMA-worst en ander houten speelgoed van HEMA gemaakt
  • Binnenkijken in het houten HEMA-keukentje
  • Volgen. Je ziet hem ook overal: op een bord dampende boerenkool, op een broodje, in de hand als snack en nu ook als houten speelgoed in het keukentje van de kinderen
  • De top 10 leukste aanvullingen (of schoencadeaus) voor je houten keukentje

Invalshoeken voor content over een houten knikkerbaan

  • Toen & Nu: beelden toen papa 30 jaar geleden met een houten knikkerbaan speelde. Nu, 30 jaar later nog steeds in het assortiment. Een beetje gepimpt en daarom helemaal van nu en favoriet bij zoonlief (en stiekem nog steeds bij papa)
  • Help, hoe bouw ik een goede knikkerbaan?
  • Ruilen: de knikkerbaan van HEMA en die van merk X. Kinderen die hun ervaringen vertellen
  • Test: wie bouwt met vijf sets de tofste knikkerbaan

De waarde van de nieuwsbrief

Terug naar je doelgroep: de bewuste en duurzame (groot)ouder van kinderen tot ongeveer 5 jaar. Hoe bereik je die? Dus welke kanalen zet je in? Het volgen van de (houten) rookworst kan een prima televisiecommercial zijn en ‘de top 10 leukste aanvullingen voor je houten keukentje’ leent zich goed voor Facebook. Maar, er is ook een heel belangrijk medium dat je absoluut niet mag onderschatten. Namelijk, de nieuwsbrief. Want mensen die zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief zijn fan, klant of op zijn minst geïnteresseerd in je producten. Je hebt je doelgroep dus al kunnen boeien en je doelgroep heeft zich ook al aan je verbonden. Je hoeft ze nu alleen nog te bereiken. Boeien, binden en bereiken vormen een gouden combinatie. Onderschat de waarde van de nieuwsbrief daarom niet.

Conclusie

Prijkt er op de contentkalender een onderwerp en heb je even geen idee hoe je dat gaat aanpakken? Denk vanuit verschillende invalshoeken. Maak voor elke doelgroep content vanuit een relevante invalshoek en verspreid die via het kanaal waar je juist die doelgroep bereikt. Het resultaat: een breed bereik voor je onderwerp, grote zichtbaarheid en gemaakt vanuit relevantie. En dat allemaal over één onderwerp. Een (houten) rookworst. Maar dat kan natuurlijk net zo goed een paar sokken zijn, een boek, een drone, de nieuwste Playstation of het product dat jij deze cadeaumaand goed wil verkopen.

Heb je vragen of wil je van gedachten wisselen? Neem gerust contact met mij op. Ik vertel je graag meer.

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] zit je dan. In een brainstorm over invalshoeken met je team. Bedenkend waarmee jullie dit keer de aandacht trekken van het publiek. Een […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© Copyright - Mieke Verhoef