Mieke Verhoef

Linkbuilding: waarom is het belangrijk en hoe werkt het?

Linkbuilding, als je bezig bent met online marketing heb je er vast weleens van gehoord. Linkbuilding is een onderdeel van SEO en helpt je hoger in Google te komen. Als online ondernemer is dat natuurlijk wat je wilt: betere posities in Google (mits je al op nummer 1 staat, dan wil je die positie behouden). Linkbuilding kan je daarbij helpen. Maar, hoe zet je het in en hoe werkt het? In dit blog ga ik in op de vragen: ‘wat is linkbuilding?’, ‘waarom is linkbuilding belangrijk?’ en ‘linkbuilding, hoe werkt het?’. Uiteraard deel ik ook mijn visie op linkbuilding met je (zet in op de vier A’s) en geef ik je praktische tips. Zo kan je direct met linkbuilding aan de slag. 

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is een van de drie pijlers van SEO (Search Engine Optimalization, oftewel zoekmachine optimalisatie):

  • Techniek
  • Content
  • Linkbuilding

De optimale combinatie van deze drie pijlers helpen je aan betere rankings. Zorg dus dat de techniek van je site op orde is. Verras je doelgroep met aansprekende, helpende en relevante content én ga aan de slag met linkbuilding. Linkbuilding helpt je om hoger in Google te komen. Dat doe je door te bouwen aan links. Zowel intern, dus op je eigen website, als extern. Externe linkbuilding houdt in dat je relevante links van waardevolle websites naar jouw website verkrijgt. In dit blog ga ik in op externe linkbuilding. Ik omschrijf linkbuilding als de optimale werking van deze vier A’s:

  • Autoriteit
  • Aanbevelingen
  • Assertiviteit
  • Anchor teksten

Autoriteit

Regel 1 bij linkbuilding is dat je jezelf opstelt als autoriteit. Zorg dat jij de allerbeste content biedt over jouw niche. Overtref de verwachtingen van je bezoeker en beantwoord alle vragen over jouw onderwerp voor je publiek. Door jouw kennis te delen via content, en dan hebben we het alleen over de allerbeste content waarbij geen vraag onbeantwoord blijft, ziet jouw publiek je als een informatiecentrum. Zo zet jij jezelf neer als een autoriteit. Waarom is autoriteit belangrijk bij linkbuilding? Dat brengt mij bij de volgende A.

Aanbevelingen

Wat gebeurt er als je publiek jou als autoriteit en je site als een informatiecentrum ziet? Je publiek beveelt je aan bij anderen. En niet alleen je publiek, ook andere websites bevelen je aan. Dat doen zij in de vorm van linkjes naar jouw content. Google ziet die linkjes als aanbevelingen en dat heeft een positief effect op je rankings. Dus als relevante partijen naar jouw content linken, rank jij hoger in Google. Schrijft een andere website over jou of gebruiken andere websites jouw informatie voor een artikel op hun eigen site? Zie dat als een aanbeveling. Helaas gebeurt dat niet altijd met een linkje. Daarom door naar de derde A.

Assertiviteit

Toen ik het blog ‘autorijden met slippers’ schreef, maakte ik het mee: verschillende websites namen mijn content over. Maar een linkje plaatsen naar de bron, dat gebeurde helaas niet. Mijn journalistieke geest snapt dat niet. Vermeld de bron. Punt. Daarom deze derde A. Toon assertiviteit. Zie je via je mediamonitoring tool dat andere sites over je schrijven of je content gebruiken zonder een linkje te plaatsen? Pak de telefoon en vraag om een bronvermelding. Het leverde mij waardevolle links op.

5 Praktische linkbuildtips

Deze assertiviteit kun je natuurlijk veel breder inzetten om links te verkrijgen. Bijvoorbeeld bij deze vijf tips voor linkbuilding:

  1. Bel je leveranciers of partners en vraag of je een lovende quote over hun dienstverlening mag aanleveren voor op hun website.
  2. Doe onderzoek naar relevante blogs binnen jouw niche en vraag of ze interesse hebben in een gratis gastblog waarin jij je kennis over of visie op een bepaald onderwerp deelt.
  3. Meld je site aan bij startpagina’s en bedrijvengidsen.
  4. Check het backlink profiel van je concurrenten, bel/mail de linkende partijen en vraag om een link te plaatsen naar jouw (veel betere) content.
  5. Vraag je klanten een recensie te schrijven, bijvoorbeeld op je Google Bedrijvenpagina.

Anchor teksten

De laatste A gaat over de anchor tekst. Een anchor tekst (ook wel ankertekst) is de tekst op een website waar een verwijzende link in staat. Vaak in een andere kleur of onderstreept. Ga je aan de slag met linkbuilding, werk dan met gevarieerde anchor teksten die naar jouw site verwijzen. De reden is tweeledig. Enerzijds vanuit relevantie, zodat Google de link begrijpt en de link logisch vindt. Anderzijds vanuit spam. Gebruik je steeds je bedrijfsnaam als anchor tekst dan kan Google dit zien als spam. Daarom een aantal voorbeelden van relevante anchor teksten waarmee je kan variëren:

  • Je bedrijfsnaam
  • Exacte URL-naam
  • Term zonder zoekwoord: meer informatie, lees verder, klik hier
  • Woorden waarop je gevonden wilt worden. Voor mij is dat bijvoorbeeld ‘contentspecialist’ en ‘copywriter’
  • De titel van de pagina waar je naartoe linkt

Heel belangrijk hierbij is het natuurlijke karakter. Zorg dat het natuurlijk overkomt. Geen geknutselde zinnen om zo een zoekwoord of de juiste anchor tekst te kunnen plaatsen. Google ziet dat. Als het natuurlijk overkomt en logisch is, waardeert Google dat. En die waardering levert je betere rankings op.

Waarom is linkbuilding zo belangrijk?

Linkbuilding is dus feitelijk autoriteit opbouwen door het verzamelen van aanbevelingen in de vorm van verwijzende links en mentions. Waarom zijn die links en mentions zo belangrijk? Google ziet ze als aanbevelingen voor jou. Hoe meer aanbevelingen van relevante en waardevolle sites naar jouw website, des beter jij scoort in Google. Dus waarom is linkbuilding belangrijk? Het helpt je hoger in Google. Het vergroot je online zichtbaarheid, je bezoekersaantallen en daardoor hoogstwaarschijnlijk ook je omzet. Kortom, linkbuilding helpt je bij je online groei.

Linkbuilding, hoe werkt het?

Dat links je hoger in Google helpen, dat is nu duidelijk. Maar helpen alle links je naar hogere posities? De oplettende lezer is het misschien opgevallen dat ik het heb over relevante links van waardevolle sites. En dat is niet zonder reden.

  • Relevante links zijn links van partijen waarbij het natuurlijk is dat die partijen naar jouw linken. Een voorbeeld: Als jij wc-brillen verkoopt, dan zijn links van modeketens niet bepaald relevant. Maar links van bouwmarkten, sanitair shops, toiletpapierfabrikanten en toiletblokjesproducenten wél.
  • Waardevolle links zijn links van websites die zelf een hoge autoriteit hebben. Tools als Majestic geven je inzicht in de autoriteitswaarde (ook een perfecte tool om backlinks te checken). Waardevolle websites zijn bijvoorbeeld landelijke nieuwswebsites, sites van de overheid en natuurlijk sites die een grote naamsbekendheid hebben en een autoriteit zijn binnen hun niche. Weer even terug in de huid van de wc-brillen verkoper. Je danst op tafel en wuift je handjes in de lucht als de grote bouwmarkten naar je linken.

Blijf natuurlijk

Autoriteit opbouwen en hoger scoren in Google doe je dus door een linkprofiel op te bouwen vol relevante en waardevolle links. Dat kun je op verschillende manieren oppakken. Ik gaf je vijf voorbeelden hoe je linkbuilding kan inzetten. Vaak is het de combinatie die werkt. Een laatste advies (en laat die vooral door je hoofd dansen): houd het natuurlijk en logisch voor de lezer én voor Google. Dat waardeert Google en dat helpt jou bij je online groei.

Heb je vragen over linkbuilding, wil je gastblogs laten schrijven voor linkbuilding of wil je een keer sparren? Ik denk graag met je mee.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vier × vier =

© Copyright - Mieke Verhoef