Mieke Verhoef

Dé les na de social media storing (en die ik al jaren predik)

Hyves. Ken je het platform nog? Immens populair destijds. Je deelde er je video’s, verhalen, ervaringen, inzichten, lessen, tips en… ineens was het offline. Weg. En daarmee ook je video’s, verhalen en al je ervaringen die je vertaalde naar content. Gisteravond was het niet Hyves dat uit de lucht was, maar Instagram, Facebook én WhatsApp. Online verbinden leek ondoenlijk. Een sociale storing, waardoor we ineens weer echt sociaal konden worden. Of sms-en en LinkedIn gebruiken, want dat kon wel :). Maar, er zit een les achter. Een les die ik al jaren predik. En dat is: zet je waarde altijd op je eigen media. Owned media, heet dat in de marketing. In dit blog leg ik je uit wat ik daarmee bedoel en hoe je dat doet.

Owned media vs sociale media

Sociale media, zoals Instagram, LinkedIn, Facebook, Snapchat maar ook WhatsApp zijn media waar jij geen regie over hebt. Je bepaalt uiteraard zelf wat je deelt, maar wat daarmee vervolgens gebeurt is out of your league. En daarmee komen we direct bij het verschil met owned media. Owned media is je website, zoals dit blog, maar ook bijvoorbeeld je mailing. Het zijn media die jij beheert. Jij hebt de regie wat er met de content gebeurt omdat je de eigenaar bent en blijft.

 

Jij bent je merk, je website is je winkel, je social media je etalage en de feed de winkelstraat.

In trainingen deel ik de bovenstaande zin steevast. Hiermee roep ik op om je waarde in je winkel te zetten. De kersen (of teasers) uit je op sociale media. En ja, het is belangrijk om jezelf op sociale media te laten zien. In de deuropening bij je etalage te staan en je boodschap uit te dragen, zodat bezoekers je zien en getriggerd worden om boodschappen bij je te doen. Maar die boodschappen, die staan in je winkel. Dat kan een webshop zijn, een waardevolle download, een inspirerend artikel, een video-cursus.

Zet je boodschappen in je winkel en verspreid je boodschap via social media (zodat je bezoekers triggert boodschappen bij je te doen)

Waarde opbouwen

Goed, dan nu een technisch verhaal. Je website heeft een waarde. Daarmee bedoel ik geen waarde als in geld, maar een autoriteitswaarde. Die autoriteitswaarde draagt bij aan de hoogte van de trede op de ladder die Google heet. Hoe hoger je autoriteitswaarde, des te beter je rankt in Google (dit is wat gechargeerd, want natuurlijk zijn er meer factoren belangrijk, maar het is absoluut de kern). Want, Google wil haar bezoekers het beste antwoord / resultaat bieden. Je positioneren als autoriteit en expert, helpt daar absoluut aan bij.

Ranken in Google (en Yolanthe)

Op het moment dat je enkel en alleen op social media aan je autoriteitswaarde werkt, heeft dat geen effect op de ranking van je website in Google. En, daarbij, nog veel belangrijker: je geeft je content weg. Want als LinkedIn, Instagram of Facebook (het zijn drie van de vele kanalen) net als Hyves afzwaaien, ben je al je content kwijt. Alles. Weg. Terwijl ik dit schrijf, moet ik denken aan de video van mevrouw Smit waarin ze vertelt hoe Yolanthe na haar breuk met Jan de inboedel meenam. ‘Weg. Alles. Weg.’ Dit moet je niet willen, ook niet voor je content. Juist omdat het een vertaling van je kennis en expertise is. Die download, of de concrete aanpakken en tips waar je je publiek en klanten mee kan helpen. Zorg daarom dat je altijd de regie hebt over de kanalen waar je volledige waarde neerzet.

 

social media storing

Strategie

So far, so good. Point taken. Maar nu door. De vertaling. Want als je weet hoe je het beter niet kan doen, hoe doe je het dan wél slim? Komt ie:

  1. Zet je volledige waarde op je eigen media. Dat kan je verhaal of een artikel zijn, een download, een cursus… name it.
  2. Deel stukjes van je waarde via social media. Zo werk je aan je online zichtbaarheid, zet je in de op de wet van de wederkerigheid (je klant helpen voordat hij klant is), versterk je je expertstatus en trigger je bezoekers boodschappen bij je te doen doordat je je boodschap deelt.
  3. Ga in de deuropening staan. Laat jezelf zien en straal je vibe uit. Mensen doen zaken met mensen. Kom consistent opdagen op sociale media, zo leren mensen je kennen en kiezen mensen als vanzelf voor je.

Conclusie

Als Facebook, Instagram en LinkedIn op uit gaan, ben je de verbinding met je netwerk kwijt én alle content die je deelde. Zorg daarom dat je de volledige waarde van je content op je eigen media deelt. Zo hebben mensen een reden om je website te bezoeken, versterk je je autoriteitswaarde (en die van je website) en houd jij de lead over wat er met je waardevolle content gebeurt.

Toegift…

Sociale media en owned media kun je vergelijken met positionering. Dat doe je van binnen naar buiten zodat je vanuit jouw hart raak schiet in het hart van je klant. Je owned media is je hart. Daar staan je aanbod, je boodschap en je verhaal.

 

TIP: Kijk eens kritisch naar wat je waar deelt en met wie. Vind je een paar extra (ervaren en kritische) ogen prettig, je weet mij te vinden. Ik kijk graag met je mee.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

5 × vier =

© Copyright - Mieke Verhoef