marketingtips voor financieel adviseurs

5 Marketingtips voor financieel adviseurs

Inhaken op een actueel onderwerp en daar een social media post, blog of mailing over schrijven, is een perfecte manier als je klanten en je netwerk op de hoogte wilt houden van relevante ontwikkelingen én ‘punten wilt scoren’ bij je klant. Want hoe lekker is het voor je klant als jij al hebt vertaald wat het nieuws voor hem kan betekenen? Of hoe jij tegen de ontwikkelingen aankijkt en je jouw visie of idee deelt, zodat je klant zich geholpen en gezien voelt? Precies. Dacht ik ook. Daarom deel ik in dit blog 5 marketingtips voor financieel adviseurs.

Marketingtips voor financieel adviseurs

Zoveel vormen van marketing, zoveel verschillende tips. Inhaken op actualiteiten is een van de dingen die je als financieel adviseur kan doen als je zichtbaarder wil zijn en jezelf sterk wilt positioneren in de markt. Het versterkt je rol als expert omdat je aantoont dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen én het is een ‘verrassing’ voor je klant als je hem al informeert voordat hij zelf de vraag had kunnen stellen. Hoewel je op actualiteiten geen complete marketingstrategie kan bouwen (het zou veel te ad-hoc worden), is het deze pijler wel een waardevolle om mee te nemen in je zichtbaarheid. Vanuit mijn werkervaring bij grote financiële corporates kan ik je zeggen dat deze tip je veel waardering kan brengen.

Het is een verrassing voor je klant als je hem al informeert voordat hij zelf de vraag had kunnen stellen

Inhaken op actualiteiten

Nu hoor ik je denken, leuk Miek. Maar… hoe dan? Het nieuws op de voet volgen, is natuurlijk essentieel. Vanuit je vakgebied heb je een PE-  verplichting, zodat je kennis up-to-date blijft. Zie het nieuws volgen en je vervolgens afvragen wat dit nieuws voor je klant betekent, niet als een PE-verplichting. Maar iets wat simpelweg bij je functie hoort. Je bent die adviseur. Zit daarom bovenop het nieuws zodat je je klant juist kan informeren en vooraf kan verrassen.

5x Inhaken op actualiteiten voor financieel adviseurs

Het nieuws volgend, kwam ik binnen no-time tot deze vijf suggesties die jij als financieel adviseur kan toepassen om de verschil te maken voor je klant:

  • De zeespiegelstijging en de norm naar klimaatbestendig bouwen. Je kan een artikel schrijven over subsidiemogelijkheden en fiscale voordelen voor woningbezitters die hun woningen nu willen aanpassen.
  • De stijging van de energieprijzen. Koppel dat aan tips om er deze winter toch warm bij te zitten zonder dat de kosten de pan uit rijzen.
  • De stijging van de hypotheekrente en de voorspelde afname van de huizenprijzen. Kom met een visieartikel. Hoe kijk jij hier tegenaan en welke kansen en bedreigingen zie jij voor je klanten?
  • Wintertijd = winterbanden. Gaat die vlieger nog steeds op? Ga eens in gesprek met een samenwerkend autoschadebedrijf en deel de tips met je klant.
  • De toegenomen verzekeringsfraude door corona. Zet de cijfers van het Verbond van Verzekeraars eens af tegen jouw fraudecijfers. Deze tip is met name interessant voor de verzekeraars, want misschien kom je wel tot een opmerkelijke conclusie. Bijvoorbeeld dat het landelijk toegenomen percentage vele malen hoger is dan binnen jullie muren. Zou zomaar eens een leuk positief bericht naar je klant op kunnen leveren!

Autoriteitswaarde versterken

‘Vroeger’, toen ik nog als contentmarketeer voor een grote verzekeraar werkte, was dit een belangrijk deel van mijn werk. De producten en het merk koppelen aan de actualiteiten. Zodat we van meerwaarde waren. Waardevolle content maakten en deelden. Het nieuws haalden. We onze autoriteitswaarde en positie in de markt versterkten. Wat grote verzekeraars kunnen, kan jij ook. Ik leer het de adviseurs die mijn trainingen volgen. Daarin deel ik altijd mijn zienswijze:

‘Een update zonder waarde is een waardeloze update’

Op het moment dat je geen waarde toevoegt aan je update, of dat nu een artikel, social media bericht of mailing is, dan is je update waardeloos. Help en verras je klant, voordat hij geholpen wil worden of jou verrast.

Meer ideeën

Daarom deelde ik deze vijf haakjes en ideeën waar je als financiële partij mee aan de slag kan om voor je klant het verschil te maken. En zo heb ik nog veel meer ideeën. Wil je daar eens over sparren? Boek gerust een moment in mijn agenda. In twintig minuten geef ik je een aantal inzichten waar je direct mee aan de slag kan. Gewoon vrijblijvend.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

11 − drie =

© Copyright - Mieke Verhoef