LinkedIn-training

Deze winnaarsmentaliteit heb je nodig voor social selling

Social selling is zonder goede marketingaanpak een gelopen race. Zonder de juiste mindset ook. Waar marketing kristalhelder voor social selling lijkt, staat de kracht van de mindset in de mist. Daarom neem ik je in dit blog mee in de rol van mindset bij social selling. Teaser, nadat je dit blog hebt gelezen ken je het verschil tussen een statische en groeimindset én voel je het effect van dit blog op jouw mindset.

Social selling

Social selling is via social mediakanalen zoals LinkedIn, Facebook en Instagram een band opbouwen met je publiek door hen te inspireren en helpen met waardevolle content, waardoor jij je positioneert als ‘go-to-person’ en je publiek voor jou kiest op het moment zij een (latente) behoefte hebben. Kort gezegd is social selling van je publiek je klant maken (en houden) door helpende content vanuit jouw rol als expert te delen.

Belemmerende overtuigingen

Belangrijk ingrediënt voor social selling is kennis. Want vanuit kennis kun je waardevolle content maken, inspelen op vragen en problemen van je publiek én aantonen dat jij die kennispartner bent. Komt mogelijk nog steeds heel ‘marketing’ op je over. Toch is dit de brug naar de mindset. Want juist bij het aantonen dat jij die kennispartner bent, gaat het voor veel mensen mis. Belemmerende overtuigingen poppen als een waar popcornvuurwerk op. Bijvoorbeeld:

  • Wat weet ik er nu van?
  • Wie zit er nu op mij te wachten?
  • Er zijn al zoveel anderen die doen wat ik doe
  • Ik durf het niet
  • Wat zullen mensen wel niet van mij denken?

Herkenbaar?  🙂

Mindset

Er is goed nieuws. Je hebt namelijk een keuze. Elke seconde. Elk uur. Elke dag. Elke maand. Elk jaar. Keer op keer heb je een keuze. De keuze voor het toepassen van de juiste mindset. Dr. Carol S. Dweck deed er onderzoek naar en schreef er het boek ‘Mindset’ over. Het boek heeft als ondertitel ‘Verander je manier van denken om je doelen te behalen’. Je hebt het dus zelf in de hand (of in je hoofd).

Soorten mindsets

In haar boek legt Dweck aan de hand van herkenbare voorbeelden de twee verschillende mindsets uit:

  • Statische mindset
  • Groeigerichte mindset

Statische mindset

Uitdagingen uit de weg gaan, is een voorbeeld van de statische mindset. Teruggrijpen naar het comfortabele als het moeilijk wordt, is ook een typisch gevalletje statische mindset. Mensen met een statische mindset willen namelijk slim overkomen, zich geaccepteerd voelen en succesvol zijn. Zij hebben een angst om te falen en afgewezen te worden. Mensen met een statische mindset vermijden uitdagingen om de simpele reden dat zij dan fouten kunnen maken.

Speel jij om niet te verliezen of om te winnen?

Groeimindset

Bij een groeigerichte mindset staat de wil om te leren centraal. ‘Wil’ is hierin een belangrijke. Willen gaat om wilskracht en vastberadenheid. De kracht om door te zetten en je doel te behalen. Misschien ken je het zinnetje nog wel. Je juf of moeder zei het aanmoedigend tegen je als iets niet lukte. Ik heb het over: ‘Van proberen kun je leren’. Deze zin is kenmerkend voor mensen met een groeimindset. Zij laten zich inspireren door succesvolle mensen, zien kritiek als learnings en hebben een liefde voor ontwikkelen. Zo komen zij steeds een stap(je) verder.

Gouden drieluik

Nu weet dat er verschillende mindsets zijn en weet welke er zijn, kun je ook begrijpen waarom topsporters succesvol zijn. Zij combineren hun talent met de juiste aanpak én de juiste mindset. De wil om te ontwikkelen. Te groeien. Dit geldt vrijwel voor iedereen die succesvol is. Als jij succesvol wilt zijn dan, weet je wat je te doen staat.

Combineer je talent met de juiste aanpak én de juiste mindset

Goed om te weten

Je hebt niet óf een statische mindset óf een groeimindset. Je mindset kan per vaardigheid verschillen. Bij dingen die je leuk vindt, kun je een groeimindset ervaren. Terwijl je bij iets wat je minder makkelijk afgaat een weerstand kan ervaren. Die weerstand komt door de statische mindset. Juist als je die weerstand voelt, staat je maar een ding te doen. Ga er doorheen. Breek door je statische mindset. Zet hem om in standje groei. Stel jezelf open om te ontwikkelen. Te leren. Kansen te pakken.

Terug naar de belemmerende overtuigingen

Hoe kijk je nu, met de kennis over de verschillende mindsets én de invloed die je daar zelf op hebt, naar belemmerende overtuigingen? Laat jij ze nog steeds hun naam eer aan doen? Want ze heten niet voor niets belemmerende overtuigingen. Ze houden je tegen. Om te doen wat je wilt. Je missie. Je oprechte intentie. Dat wat jij te geven hebt. Dat waar jij anderen mee helpt.

Zonde toch?!

Dat je vanuit je hart, je hoofd en je talent voelt én weet dat je anderen kan, mag en wil helpen, maar dat je het niet doet zoals je zou willen doordat die stomme zinnetjes je in de weg zitten.

Of denk je nu….

F*ck it. Ik doe het gewoon.

  • Ik breek door mijn weerstand heen
  • Ik zet mijn mind om van statisch naar groei
  • Ik mag falen (het is onderdeel van je succes)
  • Ik ga mezelf ontwikkelen
  • Ik wil groeien
  • Ik steek mijn hoofd boven het maaiveld
  • Ik inspireer en help mijn publiek online
  • Ik deel mijn kennis via social media
  • Ik post die foto bij dat bericht
  • Ik maak die video (en zet hem live)
  • Ik kies voor mijn succes
  • Ik claim mijn online podium!

Top! Jouw mindset staat nu in standje groei. Houd dit vast en stel jezelf de volgende vraag:

Voor wie wil jij een held zijn?

Zie hem of haar voor je? Degene die worstelt met een probleem, een vraag of een behoefte. Degene die jij met jouw kennis en talent kan helpen? Pak je verantwoordelijkheid. Sla je heldencape om. Laat je publiek stoppen met worstelen. Help je publiek winnen!

PS: worstel jij met je online zichtbaarheid? Kost het je meer tijd dan je zou willen? Stop met worstelen. Werk met de juiste aanpak. Ik help je graag winnen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twee × 2 =

© Copyright - Mieke Verhoef