Mieke Verhoef en verzekeraars

Dit is de wijze les die ik in de verzekeringswereld leerde

Oktober 2014. Akersloot – Diemen. Mijn reis in de verzekeringswereld begint. Een hoog gebouw in Diemen. De hoogste als ik Mecx mag geloven. Mecx is de CEO. Aardige vent. Lekker nuchter en altijd in voor een geintje. Woonde eerder ook in Akersloot, begreep ik later.

Op de 5e verdieping bij Generali, begon mijn reis in de verzekeringswereld. Een reis vol mooie avonturen, belevenissen en ervaringen, waar ik je graag over vertel, omdat het mij en mijn bedrijf iets belangrijks heeft gebracht: eigenheid. Precies die eigenheid waar mijn klanten nu naar zoeken en die ik help te vinden.

Generali

In de hoogste torens van Diemen op de 5de verdieping, prachtig Toscaans ingericht, begin ik aan een missie als onderdeel van een prachtig team bevlogen young professionals. Nummer 1 posities halen in Google. Er moet geschreven worden. En veel. Blogs, landingspagina’s, SEO-teksten, social media berichten, verhalen. Schreef ook nog een e-book over verzekeren. 5 jaar gedaan. Geweldige tijd. Enorm veel geleerd. Maar de verzekeringswereld kan turbulent zijn. Grote jongens maken de dienst uit. Generali was niet groot genoeg in Nederland en ging op in a.s.r. en daardoor werd Diemen Utrecht. Niet voor mij. Althans, nog niet voor mij. Zo bleek later.

Nh1816

Ik koos ervoor mijn freelance werk uit te breiden. Stortte mij vol in het ondernemersavontuur. Een telefoontje uit Oudkarpsel, bracht mij een heel fijne interim klus. Positionering, social media strategie en als kers op de taart een plek in de hoofdredactie van ZEST, het jaarlijkse ledenmagazine van Nh1816. Toptijd. Heerlijke energie. Energie, was heel treffend ook het thema van die uitgave van ZEST. De energie was wederzijds. Begin dit jaar werd ik namelijk opnieuw gebeld. Of ik weer mee wilde werken aan de nieuwe ZEST. Echt wel!

de Goudse

Indra Fischert nodigde mij ondertussen uit voor de Positive Finance Day. Wie mij een beetje kent, weet dat positiviteit mijn middle name is. Dus ik ging. Locatie: Gouda. Daar raakte ik in gesprek met Bernardo. De Mecx van de Goudse, zegmaar. Een paar weken later was ik weer in Gouda. Bernardo wilde graag meer weten over het vergroten van de online zichtbaarheid voor advieskantoren. Hij ging aan op mijn pitch. Niet veel later gaf ik een try-out voor advieskantoren en het marketingteam van de Goudse. We prikten voor meerdere bijeenkomsten een datum, cancelden die vanwege corona en prikten onlangs een nieuwe datum. In 2021. Bij 4 februari staat nu: zichtbaarheidstraining voor advieskantoren.

LinkedIn training Goudse Mieke VerhoefRollen omgedraaid

In de tussentijd werd ik gebeld door een journalist en op de foto gezet op het door mij zo geliefde strand. Het resultaat viel begin oktober op de mat. Een artikel in Paars, het magazine van de Goudse. 6 jaar na Generali. De rollen omgedraaid, besefte ik. Nu wordt er over mij geschreven.

a.s.r.

En dan is daar a.s.r. Vorig jaar rond deze tijd kreeg ik een mailtje. ‘Hi Mieke, we waren collega’s bij Generali. Ik zie je veel voorbij komen op LinkedIn en begrijp dat je LinkedIn-trainingen geeft. Ik onderzoek de mogelijkheden om de zichtbaarheid van mijn team, maar ook van de kantoren te vergroten. Is dit iets wat jij doet? En zo ja,  zou je binnenkort naar a.s.r. willen komen om ons mee te nemen in je verhaal?’. Dus, zo reed ik vanuit Akersloot alsnog naar Utrecht. Drie sessies volgden. Online. Want… corona.

Grote jongens die verzekeraars, maar de wereld is klein. Ik vind het heel gaaf om (ook) in die wereld mijn waarde toe te voegen. Een wereld waarin de taal hetzelfde lijkt. Lijkt. Want er is iets dat ik elke keer weer meegeef.

Spreek je eigen taal. Draag je drijfveren uit.

Eigenheid

Daarin zit namelijk je onderscheidend vermogen. Daarom kiezen klanten voor jou. Verzekerd van alle aandacht (Generali), Beste schadeverzekeraar (Nh1816), de ondernemendste (Goudse) en de duurzaamste (a.s.r.). Elke verzekeraar heeft zijn eigenheid. Elk verzekeringskantoor ook.

Toch klinkt dat bij verzekeringskantoren vaak niet door in hun communicatie. Jammer vind ik dat. Want verzekeringskantoren draaien op persoonlijkheid en vertrouwen. Denk aan de aandacht en het advies dat zij geven. Persoonlijkheid uitstralen en vertrouwen winnen doe je door persoonlijk te zijn.

Mensen doen zaken met mensen

Terug naar de beste schadeverzekeraar, Nh1816. In mijn ogen zijn zij dat niet voor niets. Door uitsluitend te werken met tussenpersonen, kunnen zij betrokken zijn. Persoonlijk. Krijgt de verzekering een gezicht. Er is altijd iemand op wie de klant kan terugvallen. Iemand met kennis. Dat geeft vertrouwen. En precies dit is van onschatbare waarde.

Vertrouwen winnen

Wil je het vertrouwen winnen van je publiek? Maak je communicatie menselijk. Ga bijvoorbeeld aan de slag met deze vragen:

  1. Wat zijn je drijfveren?
  2. Waarom heb je het kantoor overgenomen?
  3. Wat is het verhaal achter je kantoor?
  4. Waarom werken juist die medewerkers bij jou?
  5. En waarom kiezen die medewerkers juist voor jou?

Positionering vanuit persoonlijke waarden en drijfveren maakt je een onderscheidende speler in de markt. Je springt eruit bij de juiste klanten. Zo help je klanten voor jou kiezen en help je jezelf aan klanten waar je echt blij van wordt. Want: mensen doen zaken met mensen.

Laat jezelf zien (en horen)

Laat daarom regelmatig ook zelf je gezicht zien en je stem horen. Offline doe je dat waarschijnlijk al. Maar doe het ook online. Want als je weet dat je klant zijn schaarse vrije tijd online besteedt, ziet hij jou dan ook?

Als je leads wilt, moet je zelf de lead nemen

Klanten aantrekken begint bij jezelf laten zien en horen. Positie in durven nemen en die claimen. En nee, dat geldt niet alleen voor de grote jongens als verzekeraars. Het geldt ook voor verzekeringskantoren, bedrijven, ondernemers, professionals…Voor iedereen die leads wil. Als je leads wilt, moet je zelf de lead nemen.

Eigenheid

6 jaar geleden begon mijn reis in de verzekeringswereld. Een reis vol mooie avonturen, belevenissen en ervaringen. Een reis waarin één woord centraal staat: eigenheid. Elke keer de eigenheid zoeken en die vertalen naar verhalen. Want als ik iets heb geleerd, dan is dat waar klanten op ‘aangaan’.

Vertel verhalen

En precies dit, is wat ik nu doe. Anderen helpen hun eigenheid te vertalen naar hun positionering en verhalen. Zodat je vanuit je authenticiteit en oprechtheid klanten aantrekt. Ook de eigenheid van je organisatie in je uitingen door laten klinken? Ik denk graag met je mee.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© Copyright - Mieke Verhoef