Mieke Verhoef mindset

Ja-denker of een na-denker?

Ben jij een ja-denker of na-denker? Denk jij in kansen en oplossingen of denk jij in belemmeringen? Een betoog waarom ik ook jou de mindset van een ja-denker gun.

Manier van denken

Het grote verschil tussen positieve en negatieve mensen is de manier waarop zij denken. Denk je groeigericht, met de wil en de behoefte om te groeien en jezelf te ontwikkelen of denk je statisch en blijf je liever in je comfortzone? Denk je om te willen winnen of denk je om niet te verliezen?

Positieve vs negatieve mindset

  • Postieve mensen
  • Denken in oplossingen
  • Zien kansen
  • Zien falen als onderdeel van hun succes
  • Willen groeien
  • Zijn ja-denkers
  • Denken: ‘Waarom niet?’
  • Negatieve mensen
  • Denken in problemen
  • Zien belemmeringen
  • Zien falen als een mislukking, als afgaan
  • Houden van hun comfortzone
  • Zijn nee-denkers
  • Denken: ‘Waarom?’

Groeien of stabiliseren?

Als lezer van dit blog is de kans groot dat jij een ondernemer of een expert bent. Iemand met een boodschap, een oprechte intentie waarmee jij anderen kan en wil helpen. Vraag jezelf eens af:

  • Hoe kan je anderen helpen als je belemmeringen je dwarsbomen?
  • Hoe kan je groeien als je jezelf klein houdt?
  • Hoe kan je ontwikkelen als je falen ziet als mislukken?

Online zichtbaarheid

Ook, of misschien wel juist, bij je online zichtbaarheid kunnen belemmerende overtuigingen je flink in de weg zitten. De belemmerende overtuigingen worden vaak gevoed door de mening van de ander:

Wat zullen anderen wel niet van mij vinden?

Deze belemmerende overtuiging hoor ik zo vaak terug. En het is zo zonde! Waarom zou jij je laten belemmeren om je oprechte intentie te leven? Om anderen te helpen met jouw talenten? Puur omdat jij je laat beïnvloeden door de mening van de ander? Hoezo?

Na-denker

Als je dat voelt, die belemmeringen, die stemmetjes, de advocaatjes op je schouders: besef je dan dat je aan het nee-denken bent. En weet je, nee-denken helpt je niet verder. Groeien begint met het zetten van de eerste stap. Hoe klein ook. Zorg dat je in beweging komt. Dan gaat het stromen. Dan stap je steeds een beetje verder uit je comfortzone.

Jij hebt makkelijk praten…

Tijdens trainingen en sessies krijg ik het regelmatig naar mijn hoofd ‘Jij hebt makkelijk praten’:

  • Het is jouw werk
  • Jij hebt mooie foto’s

Ik antwoord dan steevast: dat het ook jouw werk zou moeten zijn. Klanten aantrekken anno nu doe je online. Begint met online zichtbaar zijn. Met social selling. Online je klanten helpen, nog voordat ze je klant zijn. En ja daar heb je waardevolle updates voor nodig. En goede foto’s. Maak daar werk van, als je wilt groeien. In je business. Maar ook persoonlijk.

Ook ik verstopte mij

Want misschien lijkt het wel alsof ik makkelijk praten heb, maar het is alles behalve dat. Ik ben niet voor niets een schrijver. Ik koos niet voor niets tijdens mijn opleiding journalistiek voor de geschreven richting. Tot voor kort liet ik liever schriftelijk mijn stem horen dan verbaal.

Ik voor een groep staan? No way!

En:

Ik vol op mijn personal branding inzetten en elke dag een waardevolle update (mét foto van mezelf op LinkedIn) delen? No way!

Want:

  • Dat durf ik niet
  • Wie zit er nu op mij te wachten?
  • Anderen doen het al
  • Ik kom soms niet lekker uit mijn woorden
  • Waarom zouden mensen voor mij kiezen?
  • Komt mijn boodschap wel over?
  • etc.

Ik had het dus ook (en soms nog steeds)

Die belemmerende overtuigingen, die jij misschien voelt en die jou nu belemmeren in je groei en je ontwikkeling, die had ik ook (en ik heb ze soms nog steeds). Als geen ander begrijp ik je. Als geen ander weet ik hoe spannend het is om de stoute schoenen aan te trekken en die eerste stap te zetten. Om achter dat beeldscherm vandaan te kruipen en mijn podium te pakken. Maar toch deed ik het. Met hartslag standje hoog ging ik vol door mijn belemmerende overtuigingen en de weerstand heen. Ik koos voor mijn groei. Ik veranderde van een na-denker in een ja-denker.

De verandering

Natuurlijk ging die verandering niet vanzelf. Zoals dat gaat met een verandering (leve de storytelling :)), gaat er iets aan die verandering vooraf. Er is vaak een noodzaak. Voor mij was zelf verantwoordelijk willen zijn voor mijn inkomsten, die noodzaak. Toen Generali werd verkocht aan a.s.r. en ik besloot niet (nog) langer dagelijks in de file te gaan staan en er meer voor mijn gezin te zijn, koos ik voor het ondernemerschap. Ik zei nee tegen mijn comfortzone en ja tegen mijn groei. Mijn reis begon.

Spons

Ik las boeken over mindset, sprak met ondernemers die de groei al hadden doorgemaakt, transformeerde in een ware spons voor kennis en ontwikkeling over het loslaten van belemmerende overtuigingen en de weg naar persoonlijke groei, zette steeds een stapje verder uit mijn comfortzone. Ik investeerde in die dure, maar o zo waardevolle, cursus en ging het avontuur aan. Steeds meer liet ik mijn onzekerheden en belemmerende overtuigingen los. Ik voelde mij door sommige mensen aangemoedigd, erkend voor kwaliteiten en begon te zien wat anderen in mijn zagen.

En nu, 1,5 later heb ik zowel zakelijk als persoonlijk een enorme groei doorgemaakt. Puur door mijn mindset te veranderen van een na-denker naar een ja-denker. Ik doe nu 100% wat ik leuk vind. Dit gun ik ook jou. De voordelen zijn zo gaaf. Niet alleen voor je business en je persoonlijke groei. Ook voor je omgeving. Je wordt een soort magneet. Je trekt mensen aan die in je cirkel willen zijn. Die zich willen laten voeden door je positieve energie. Zo kun jij positieve vibe verspreiden en versterken. En dat is toch eigenlijk de essentie van mensen helpen? Elkaar versterken.

Verspreid het

Schakel je mindset om van na-denker naar ja-denker. Pak je kansen. Ga voor je groei. Kies voor die positieve vibe. Verspreid het. Versterk je omgeving. Waarom zou je niet doen?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

10 + een =

© Copyright - Mieke Verhoef