Social media updates maken

Zo haal je uit 1 onderwerp 10 social media posts

Jij bent een expert. Je hebt enorm veel kennis. Natuurlijk deel je die kennis tijdens je werk en besprekingen met je klant. Maar waar is je klant voordat hij bij jou aan tafel zit? Waar zoekt hij informatie en antwoorden op zijn vragen? Juist. Online. Ben jij daar ook? En deel jij daar ook je kennis? Tip: doe dat! En nee, dat hoeft echt geen dagtaak te zijn. In dit blog leg ik je uit hoe je van 1 blog 10 social media posts maakt.

Kennispartner

Hoe weet je ideale klant dat jij de kennispartner bent? Dat jij hem  verder kan helpen? Zodat hij bij jou aan tafel, in de winkel of in de salon komt? Besluit die bestelling in je webshop te doen. Het antwoord is eenvoudig.

Het is de wet van de wederkerigheid

Wat je geeft, krijg je terug. Het is het principe van de wet van de wederkerigheid. Een oude wet die ook online werkt.

Dus gebruik je kennis en de wet van de wederkerigheid voor je online zichtbaarheid. Vertaal je kennis naar goede blogs en inspirerende updates.

Nu hoor ik je denken, ‘Leuk Miek, maar wat deel ik dan precies?’ Snap ik. Je weet misschien niet waar je moet beginnen. En daarbij, jouw kennis is voor jou zo vanzelfsprekend. Misschien komt het niet in je op dat jouw nulwaarde voor de ander van meerwaarde is. Daarom geef ik je een voorbeeld en een link naar een inspirerende tool.

Kleurspecialist: vertrekpunt

Stel je voor. Je hebt een kapsalon en je positioneert je als dé kleurspecialist in de omgeving. Op een dag stapt een 17-jarig meisje met haar moeder de salon binnen. Jij ziet het direct. Dit is verkeerd gegaan. Het meisje is enorm verdrietig. Ze loopt nogal voor aap, zeg maar. Het verhaal: ze heeft zelf haar haar gekleurd. Het gewenste resultaat pakt anders uit. Niet die prachtige lokken in die hippe kleur. Nee, het zijn plakkaten geworden. De arme griet. Jouw handen jeuken. Jij weet dat je dit meisje weer blij kan maken. Dat het goed komt. Dat ze straks niet meer voor aap loopt. Jij bent de oplossing. Voor haar gemoedstoestand en voor haar haar. Jij weet dat dit meisje over een paar uur weer blij je salon uit stapt (en dat haar moeder daarvoor wil betalen).

De online vertaling

Het voorbeeld is alledaags voorbeeld. Niet ondenkbaar. Juist niet. Als kleurspecialist ben jij de oplossing. Hoe vertaal je dit naar een update? Hoe toon je via dit onderwerp online jouw expertise aan? Komt ie:

  1. Schrijf een blog, zoom in op de emotie van het meisje en koppel dat aan hoe jij de oplossing gaf. Wat was jouw aanpak als kleurspecialist? Wat heb je gedaan om het haar van het meisje weer mooi te krijgen? Vertel het en laat het zien, bij elke stap een foto. Leg ook uit of dit is is voor het haar. Misschien heb je zelfs nog een tip voor iedereen die zelf haar haren wil verven? En die verzorgende shampoo die je als troost aan het meisje meegaf waardoor haar kleur langer mooi blijft, benoem je natuurlijk ook in je blog. En je snapt, de ‘voor’ en ‘na’ foto maken je verhaal compleet.
  2. Maak een video waarin je de kleurspecialist in actie laat zien ziet. Je stelt een aantal vragen over de aanpak, hoe gaat het is en wat we natuurlijk allemaal willen weten: komt het echt goed? De stralende lach en het blije gezicht van het meisje na kleurbehandeling, zeggen aan het einde van de video alles.
  3. Maak een stappenplan voor mensen die zelf hun haar willen kleuren. Jij bent de expert. Zij willen jouw tips. Naar jou luisteren. Net zo goed worden als jij. Natuurlijk valt van staat dat met de juiste producten en de juiste aanpak. Dus leg ook subtiel de risico’s ook. Ben echt die expert. Het is de wet van de wederkerigheid. Jij deelt je kennis. Geeft tips. Helpt mensen om zelf beter te worden. En reken maar dat veel mensen na het lezen van je stappenplan juist naar de salon komen. Want zelf kleuren is toch ingewikkelder dan zij dachten. En daarbij, jij bent toch echt de beste.

1 Onderwerp = 10 social media updates

Dit zijn, slechts, 3 vormen van aansprekende manieren hoe jij je kennis online kan delen. Natuurlijk kun je het stappenplan en de video toevoegen aan je blog toevoegen. Zo breng je een heel compleet verhaal samen op je website. Uit dit blog kun je verschillende sociale media updates halen:

  1. Teaser plus link naar je blog
  2. Video delen
  3. Stappenplan delen
  4. Verhaal van het meisje delen
  5. 3 Tips van de kleurspecialist
  6. Zelf kleuren: wel of niet doen?
  7. Jij als reddende engel (omdat het ook wel een misgaat)
  8. De voor en na foto delen
  9. Zo heb je langer plezier van je kleur: de favoriete verzorgingsproducten van de kleurspecialist
  10. Het verhaal van de moeder: waarom koos zij zorgen voor haar dochter naar jou te gaan.
    Je ziet, uit 1 onderwerp kun je verschillende sociale media updates halen.

Fijne tool

Maar … soms heb je geen inspiratie. Heb je even geen idee welke vragen er bij je klanten leven. Waar zij ‘s nachts wakker van liggen. Je wilt je kennis wel delen, maar wat dan? Ik gun je echt je nachtrust. Je hoeft hier niet wakker te worden. Er zijn tools. Die helpen je. Answerthepublic is zo’n fijne tool. Vul in de zoekbalk je onderwerp, druk op enter en ‘de magie gebeurt’. Binnen enkele seconden verschijnt  een woordspin van vragen over jou onderwerp. Alle vragen die je ziet, zijn vragen die mensen via Google stellen. Vragen die leven dus. Vragen die jij kan beantwoorden. Vragen waarmee jij je expertstatus kan versterken en je kennis kan delen. Vragen waarin jij de oplossing kan zijn. Voor je klant.

Ontdek wat er gebeurt als je…

Probeer het eens. Vertaal je kennis naar waardevolle blogs en sociale media-updates. Help je klant voordat hij überhaupt je klant is. Doe dat eens een kwartaal. En ontdek wat er gebeurt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

16 − drie =

© Copyright - Mieke Verhoef