Vrouwelijke ondernemers groeien

Speciaal voor jou als vrouwelijke ondernemer (en alle mannen die deze vrouwen beter willen begrijpen én helpen)

Boeken. Ik ben er dol op. Zingevende boeken. Boeken die je verrijken in je kennis. Nee, geen roman. Doe mij maar een studieboek of businessboek. Thema’s als persoonlijke ontwikkeling en marketing hebben mijn absolute voorkeur. Op dit moment lees ik ‘Mindset’ van Carol S. Dweck. ‘Verander je manier van denken om je doelen te halen’, is de ondertitel. Zojuist las ik een zin waar ik zo’n jeuk van kreeg. Vanwege de herkenbaarheid. En vanwege mijn aversie ertegen. Omdat ik het zonde vind dat wij vrouwen ons verstoppen. Vermommen. Onzichtbaar en zonder aandacht, ons het prettigst voelen. Daarom ga ik in dit blog in op die ene zin en stel ik mijzelf de uitdaging om jou door dit blog afstand te laten nemen van het zo herkenbare probleem waar veel vrouwen mee kampen. Lees je mee?

Thema’s

Mindset boekHet boek ‘Mindset’ is, vind ik, echt een aanrader. Voor iedereen. Om de eenvoudige reden dat het boek alle thema’s behandelt waar je in je leven mee te maken kan hebben. Denk aan ouderschap, bedrijfsleven, sport, school en relaties. Binnen elk thema kun je kiezen voor je statische mindset (blijf vooral lekker in je comfortzone, vermijd uitdagingen en hang aan het bekende) of voor je groeimindset.

Groeimindset

Het zal je niet verbazen dat juist die groeimindset je verder helpt. Maar, zoals dat gaat met verder komen en groeien, moet je daar wel iets voor doen. Door een weerstand heen, drempels over, angsten overwinnen, belemmerende overtuigingen loslaten, falen zien als onderdeel van succes en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het moet je passen. Die uitdaging. Dat geldt voor zowel mannen als vrouwen. Toch speelt er voor vrouwen nóg een factor mee die het intunen op de groeimindset tot een extra uitdaging maakt, besef ik als ik die ene zin lees.

Dé zin

Nieuwsgierig naar de zin die mij zo triggert? Zo herkenbaar is? En de aansporing voor dit blog? Komt ie:

‘Veel vrouwen hebben over het algemeen problemen met de mening van andere mensen. Ze vertrouwen er te veel op.’

Mijn achtergrond

Een aantal jaar geleden, was ik daar ook nog. Vol op het vertrouwen van de mening van de ander. Niet op mijn mening. Mijn gevoel. Ik liet mij beïnvloeden. Sturen. Niet gek ook. Gezien mijn achtergrond. Als ik kind was ik gewend om mij aan te passen, mij te verstoppen. Dan had niemand last van mij. Kon dat de sfeer in ieder geval niet beïnvloeden. Als niemand last van mij had, kon het ook mijn schuld niet zijn. Als zo’n overtuiging al in je vroege kinderjaren ontstaat, kan het afbreken van de overtuiging lang duren. Wat in mijn geval ook zo was. Heel geleidelijk ging dat. Langzaam maar zeker pelde ik die overtuiging steeds verder van mij af. Brak die muur. Steen voor steen. Totdat ik bij die laatste belemmerende overtuiging kwam: ‘De mening van een ander’. De zin in het boek.

Wat zal iedereen wel niet…

De mening van de ander, houdt je weg van jezelf. Van jouw mening. Jouw gevoel. Jouw geluk. De mening van de ander komt 9 van de 10 keer samen in deze overtuiging:

‘Wat zal iedereen wel niet van mij denken’

Laten we deze even vertalen, zodat je hem voelt:

  • Wat zal iedereen wel niet van mij denken als ik zeg wat ik vind.
  • Wat zal iedereen wel niet van mij vinden als ik mijn kennis online deel.
  • Wat zal iedereen wel niet van mij vinden als via social media steeds met mijn foto voorbij komt.
  • etc. etc. etc.

Voel je hem? Herken je het?

De andere kant

Dan wil ik je nu de andere kant laten zien. Stel je voor:

  • Jij bent die vrouwelijke ondernemer.
  • Jij wilt je business laten groeien.
  • Je weet dat je ideale klant jou wil zien omdat jij je merk bent.
  • Je snapt dat netwerken anno 2020 toch echt online gebeurt.
  • Je ziet in dat social selling je hierbij gaat helpen.

Tegelijkertijd:

  • Heb je enorm veel kennis.
  • Kan je mensen helpen door jouw kennis.

‘Waarom zou je het dan niet doen?’

Of beter gezegd:

‘Waarom zou jij je laten tegenhouden door de mening van een ander om jouw business te laten groeien vanuit jouw kennis en expertise?’

Voorbeeld

Het antwoord is simpel: wat weet de ander daar nu van? Onlangs deed ik deze update:

Belemmerende overtuiging

Zichtbaar zijn vanuit je zelfvertrouwen, durf jij het? Het is de meest gehoorde belemmerde overtuiging die ik tijdens trainingen, workshops en sessies hoor. ‘Ja, Miek, leuk dit. Maar wat denken al die mensen wel niet van mij’. Waarop ik antwoord: ‘Je hebt zoveel kennis. Zoveel wijsheid. Je kan het bij je houden. Natuurlijk. Maar tegelijkertijd kun je er zoveel mensen mee helpen. Dus waarom zou je het niet doen? Help mensen. Help hun groeien. Door jouw kennis. Help hun stoppen met worstelen. Help hun winnen. En die paar mensen die dan alsnog een mening over je hebben, laat ze. Zij zijn niet je ideale klant. Ga voor die mensen die je echt kan helpen. Sta voor je missie. Voor je oprechte intentie. Dan veeg je die belemmerende overtuigingen zo van tafel.

Sappige perzik

Voel jij de belemmerende overtuiging van de mening van de ander? Sta je in de spagaat tussen de groei van je onderneming en je belemmerende overtuigingen? Er is een heel eenvoudige truc om los te komen van die belemmerende overtuiging. Stel jezelf deze vraag:

‘Waarom zou ik het niet doen?’

Immers:

‘Je kan nog zo’n sappige perzik zijn, er is altijd wel iemand die niet perziken houdt.’

Kies voor de mensen die je wél kan helpen. Vanuit jouw intrinsieke waarden en je oprechte intentie. Zo sta je vol in je eigen cirkel van kracht en zelfvertrouwen. Je hebt niet voor niets die opleidingen gedaan, je kennis vertaald naar de praktijk, die tevreden klanten, fijne reviews en gevulde agenda. Keer in jezelf, ga even naar dat vuur in jezelf en maak je klaar om te vlammen.

Show up

Als het bovenstaande niet voldoende is om je belemmerende overtuigingen om te buigen naar je groeimindset… dan heb ik iets voor je. Lees dit en laat het stromen:

Jij bent je merk

Het gezicht van de zaak

Je klant wil jou

Zien

Horen

Voelen

Je hebt een oprechte intentie

Uit jouw hart

Je voegt waarde toe

Daarmee maak je het leven van je klant mooier

Sta daar voor

Voor je missie

Voor je oprechte intentie

Laat jezelf zien

Vanuit je hart

Show up!

… en ik kan het weten

Even terug naar dat kleine meisje dat zich liever verstopte. Zorgde dat ze onzichtbaar was. Zodat niemand last van haar had. Dat meisje was ik. Ook ik ben uit mijn schulp gekomen. Ben over drempels gegaan. Ben voor groepen gaan staan. Gaan spreken. Gaan inspireren. Mensen gaan helpen. Verrijken. Face-to-face. Maar ook online. Dagelijks deel ik content. Altijd met een foto (van mijzelf). Het onzichtbare meisje is nu dagelijks zichtbaar. Dat is een flinke stap geweest. Ver springen to the max. Wat mij heeft geholpen, is:

  • Werken aan mijn mindset.
  • Vertrouwen op mijn kennis en expertise.
  • Mij omringen met de juiste mensen.
  • Kiezen voor een fotografe bij wie ik mij op mijn gemak voel.

Doorgaans ben ik niet zo persoonlijk. Maar die zin in het boek ‘Mindset’ wekte aversie op. En de vrouwelijke ondernemers die ik inmiddels heb gesproken en mogen helpen, bevestigden die zin door deze uitspraak:

‘Ja, Miek, leuk dit. Maar wat denken al die mensen wel niet van mij’.

Precies daarom deel ik een stukje van mijn persoonlijke verhaal. Zodat je weet dat je niet enige bent, die dit zo voelt. Zodat je weet dat ik je als geen ander begrijp. En, zodat je weet dat het kan. Ook ik ben van ver gekomen. Ben vol door mijn weerstand gegaan. Zag op een gegeven moment in dat mijn groei na die drempel ligt. Die groei, de positiviteit en energie gun ik jou ook. Dus f#ck de mening van de ander en laat je belemmerende overtuigingen los.

Claim je online podium

Social selling is dé manier om je business te laten groeien. Consistent online zichtbaar zijn en je kennis delen, zijn daarin belangrijke sleutels. Dat betekent dat je ergens een deurtje voor jezelf moet openen. De deur naar je online podium. Zodat je ideale klant je ziet, leest en hoort. En je treetje voor treetje die band opbouwt en verder klimt.

Wat je aandacht geeft, groeit. Kies niet voor groei van je belemmerende overtuigingen. Kies voor de groei van je business en van jezelf.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© Copyright - Mieke Verhoef