interim communicatiespecialist

Merkwaarden vertalen naar je klant, zo doe je dat

De zomer is voor mij een periode voor bezinning, opladen en inspiratie opdoen. Dat wens ik jou ook. Daarom heb ik een gewetensvraag voor je: ‘Waar staat jouw bedrijf voor en wat merken je klanten daarvan?’ Een vraag om mee te nemen in je koffer en eens heerlijk over te peinzen vanuit de hangmat turend over de zee. Het antwoord hoeft geen Coolblue-achtige oplossing te zijn, zoals die blauwe doos die na gebruik perfect dient als kattenverblijf. Je merkwaarden vertalen naar de klant is niet alleen voor hippe bedrijven. Het is óók de sleutel naar succes voor bedrijven in de financiële dienstverlening. En om je iets meer voeding voor je gedachten te geven om tot jouw antwoord te komen, zoom ik in dit blog in op drie bedrijven in de financiële sector die hun merkwaarden hebben vertaald naar de klant.

Verzekerd van alle aandacht

De Nederlandse tak van verzekeraar Generali had als slogan ‘Verzekerd van alle aandacht’. Dat klonk door in de content én aan de telefoon. Zo zocht ik uit of je in Nederland mocht autorijden met slippers, interviewde ik een opvoedkundige voor tips voor een gezellige autorit richting het zonnige Zuiden, gaf ik tips voor gezond eten onderweg én ging ik in gesprek met Veilig Verkeer Nederland over het vraagstuk: wat is veiliger ‘Overdag of ‘s nachts naar de vakantiebestemming rijden?’. Het zijn onderwerpen die wat verder van verzekeren afstaan, maar absoluut de brug slaan tussen verzekeren en aandacht voor de klant.

Mega grote vuilniszak

Ook aan de telefoon klonk ‘Verzekerd van alle aandacht’ door. Collega Ineke had op een dag een wat overprikkelde klant aan de telefoon. Ze had stapels post van Generali ontvangen. Dubbel gestuurd, verkeerde brieven etc. Er was duidelijk iets misgegaan. Ze vond het niet fijn. Logisch. Je kunt hier op verschillende manieren mee omgaan. Ineke deed naar mijn idee het enige juiste. Ze stuurde de klant een mega grote vuilniszak (maatje kliko) toe, voor alle post die de klant onterecht had ontvangen plus een pakket van Rituals zodat ze lekker kon ontspannen na alle opwinding. Ik vind het een prachtig voorbeeld van de merkwaarden vertalen naar de klant. Want ook een ontevreden klant was bij Ineke verzekerd van alle aandacht.

Betrokken bij jou

Nh1816 Verzekeringen is een nuchtere maar betrokken verzekeraar. De klant en de adviseur waar Nh1816 mee samenwerkt, merken dat. De vele MVO-projecten zijn daar een prachtig voorbeeld van. Bij deze projecten is de verzekeraar zowel betrokken bij de adviseur, als de bij de klant, de mens én de maatschappij. Ook als je naar de Facebookpagina van Nh1816 kijkt, zie je de betrokkenheid terug. Op social media gaat de verzekeraar in op situaties waar de klant mee te maken kan krijgen (Help, ik moet naar de dokter in het buitenland. Hoe zit dat met de verzekering?) en lost die problemen op. In de social posts toont Nh1816 haar betrokkenheid door de onzekerheid weg te nemen. Want: verzekeren is zekerheid bieden.

Uitvaartverzekeringen

Wie de laatste tijd een beetje het nieuws heeft gevolgd, weet dat de wereld van uitvaartverzekeringen complex is. Er is veel onduidelijkheid en troebele informatie. Uitvaartverzekeringwijzer.net heeft daarom de missie Nederlanders op een juiste manier te informeren over alles rondom een uitvaart. Uitvaartverzekeringwijzer.net is een onafhankelijk informatiecentrum en deed daarom onderzoek naar de uitvaartwensen en premieverschillen. De vertaling van de merkwaarden is absoluut geen blauwe doos zoals Coolblue. Maar het is wel de beste informatie bieden, inzoomen op een probleem of een vraag en die vanuit de merkwaarden (onafhankelijk en transparant) oplossen.

En nu jij

Laat al bungelend in die hangmat en turend over zee de gewetensvraag die ik je in het intro stelde nog eens door je hoofd gaan: ‘Waar staat jouw bedrijf voor en wat merkt de klant daarvan?’. Is jouw bedrijf bijvoorbeeld de persoonlijkste, de beste, de goedkoopste of de onafhankelijkste? Laad je merk en vertaal je merkwaarden naar je klant. Verras je klant door de consequenties van een wetswijziging door te vertalen naar zijn of haar situatie, stuur die verjaardagskaart of dat geboortekaartje en wijs de ondernemer op de belastingvoordelen om dit jaar die investering te doen. Het zijn warme contactmomenten die je een verraste klant en de mogelijkheid voor meer omzet opleveren. Vertaal je merkwaarden ook door naar je online propositie. Sluit de teksten op je website, je blogs en social posts aan op je merkwaarden.

Nog even dit…

Je merkwaarden komen uit het hart van je bedrijf. Vanuit je missie en je merkwaarden breng je klanten naar een betere positie. In de financiële sector is de pijn vaak een combinatie van onzekerheid, onwetendheid en ontzorgen. Los de pijn van de klant vanuit je missie en merkwaarden op. En uit dat. Naar de klant en in je online zichtbaarheid. Dan klopt het. Onderscheid jij je van andere financiële dienstverleners én kiezen (potentiële) klanten bewust voor jou. Zo groei je in expertstatus, online zichtbaarheid en klanten.

Succesvol positioneren

Vind je het lastig om je merkwaarden te benoemen of om je merkwaarden te vertalen naar je klant en je online propositie? Ik geef vrijblijvend groeigesprekken. Wil jij ook ontdekken hoe je jouw bedrijf succesvol positioneert? Stuur mij een berichtje voor een gratis groeigesprek.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 + veertien =

© Copyright - Mieke Verhoef