Kwetsbaaar is het nieuwe krachtig

Online zichtbaarheid: de kracht van kwetsbaarheid

Online zichtbaarheid begint met lef. Lef om jezelf te laten zien. Het lef hebben om de staan voor je verhaal. Voor je missie. Je doel. Op het moment dat jij online volop zichtbaar bent, laat je de buitenwereld weten dat je een doel hebt. En dat je die waar gaat maken. Het klinkt heel krachtig. Tegelijkertijd maakt het je kwetsbaar. Want wat als het niet lukt, wat als je kritiek krijgt, wat als…? Wat als je deze belemmeringen eens in de wind gooit. Wat als je de moed hebt om je kwetsbaar op te stellen. Het maakt je authentiek geloofwaardig en krachtig. Sterk in je focus. En dat laatste, is nu net wat je nodig hebt als je doelen wilt bereiken (zoals op de foto: de overkant van het water).

Angst voor geluk

Moed, kwetsbaarheid en geluk zijn nauw met elkaar verbonden. Het is de moed die je nodig hebt om je kwetsbaar op te stellen. En het is de kwetsbaarheid die je nodig hebt om je gelukkig te voelen. Toch hebben veel mensen een haat-liefde verhouding met geluk. ‘Veel mensen hebben angst om zich gelukkig te voelen. Angst voor een trauma of een ongeluk, waardoor zij het gelukkige gevoel kwijtraken. Als het je hebt, kun je het ook niet verliezen’, legt Brené Brown uit in haar talk ‘the Call to Courage’ (nu te zien op Netflix, tip!).

Kies voor kwetsbaarheid

Opmerkelijk eigenlijk. Omdat we bang zijn om het te verliezen, ervaren we liever geen geluk. Maar: zonder dalen geen pieken en zonder falen geen succes. Het één heeft het ander nodig. Kiezen voor kwetsbaarheid is daarom juist nu voor online ondernemers enorm belangrijk. Het maakt je authentiek, geloofwaardig, echt. Het maakt je mens. Een mens waar anderen ‘wij willen horen’, een mens die anderen als hun voorbeeld zien, een mens die anderen kan inspireren. Kies daarom voor kwetsbaarheid.

‘ Kwetsbaarheid is het pad naar elkaar toe’, Brené Brown

Delen om te verbinden

‘Kwetsbaarheid is het pad naar elkaar toe’, zegt Brené Brown in haar talk. Je kan het niet alleen. Dus stel jezelf open. Deel om te verbinden. Deel je ervaringen, je belemmeringen en je eigen pijn. Je doelgroep zal je begrijpen, met je willen connecten. Natuurlijk is er ook een grens. Je hoeft niet alles delen. Nare gebeurtenissen die te heftig zijn, dat wat je voor jezelf wilt houden of wat je doel niet dient. Houd het bij je. Het is van jou. Deel dat wat je wilt delen en wat de verbinding met je publiek versterkt.

Kwetsbaarheid is het nieuwe sterk

Kiezen voor kwetsbaarheid maakt je sterk. Je neemt een duidelijke positie in. Een standpunt. Daar waar jij voor staat. En tegelijkertijd ook waar jij niet voor staat. Daardoor kunnen mensen je minder interessant vinden, niet meer volgen of zelfs kwetsen. Maar. En dit is de grote maar. Komt ie: de mensen die dat doen zijn niet het publiek dat jij wilt bereiken. Zij zijn niet je doelgroep. Zij ervaren niet de pijn die je doelgroep heeft. Hebben niet de vragen en problemen die jij vanuit jouw missie oplost. Als je dit begrijpt, is je kwetsbaar opstellen minder lastig. Het maakt je zelfs sterker. Sterker als mens, omdat je in je kracht staat en je vanuit je kern een band opbouwt met je publiek. Het geeft je focus op je missie en het als vanzelfsprekend laden van je merk. Kwetsbaar zijn is het nieuwe sterk.

Show up!

Sta voor je missie. Ga het avontuur aan. Natuurlijk is het soms eng. Maar stel je voor hoe je je voelt als de hobbels niet neemt, de uitdagingen uit de weg gaat. Hoe voel je je dan? Misschien ben je teleurgesteld. Baal je. Maar, wat je ook kan doen is jezelf voorstellen hoe je je voelt als je wél doet. Als het hebt gedaan. Stel je voor dat je het podium pakt. Alle aandacht op jou. Als is het maar een halve minuut. Stel je voor dat je dat hebt gedaan. Hoe voel je je dan? Sterk? Trots? Juist! Dus maak jezelf zichtbaar, sta op en stijg boven jezelf uit. Daag jezelf uit, kies voor kwetsbaarheid. Het verbind je met je publiek.

‘ Show up. Rise. Fly’

Voordelen van jezelf kwetsbaar opstellen

1. Je daagt jezelf uit

2. Je deelt / maakt content vanuit je gevoel

3. Het maakt je authentiek

4. Je bent zichtbaar bij je ideale klant

5. Je verbindt met je publiek en je potentiële klanten

6. Je bouwt aan een fanbase

7. Het geeft je focus op je doelen

8. Je groeit. Als persoon, in zichtbaarheid, in klanten en in je expertstatus

Pijn vertalen naar missie

Jezelf kwetsbaar opstellen vanuit je kern is niet lastig. Daarmee zeg ik niet dat het niet spannend is. Want dat kan het echt zijn. Jezelf echt laten zien. Jouw pijn delen. Onthoud dat de meeste succesvolle ondernemers succesvol zijn omdat zij hun pijn hebben vertaald naar hun missie en van daaruit focus hebben op hun doelen.

Strategisch plan

Durf jij het aan om je kwetsbaar op te stellen? Voel je vanuit je kwetsbaarheid krachtig, houd focus op je doelen, claim je positie en bereik je doelen. Klinkt goed. Maar hoe dan? Hiervoor heb je een duidelijk plan nodig. Waarin je jouw (merk)verhaal vertaalt naar jouw posts. Zodat elke post niet alleen bijdraagt je online zichtbaarheid maar ook aan je overkoepelende verhaal. Je missie. Zodat je vanuit authenticiteit autoriteit claimt. Dat is de key naar online succes. Als je het prettig vindt als iemand met je meedenkt en je helpt bij het maken van dat plan, let me know. Ik help je graag.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

15 − 5 =

© Copyright - Mieke Verhoef