Martien Meiland

Ontrafeld: het tv-succes van Chateau Meiland

Chateau Meiland ontkiemt zich tot een ware tv-hit. Maandag scoorde het SBS-programma een nieuw kijkcijferrecord. 769 duizend mensen bekeken het programma. Ik moet bekennen, ik ben 1 van die 769 duizend mensen. GE-WEL-DIG vind ik het. Maar mijn mening, is er slechts een. Waar het omgaat, is dat het grote publiek het programma omarmt. Hoe kan dat? In dit blog leg ik het je uit.

Ik vertrek

In 2006 vertrok het echtpaar Meiland samen met hun dochters Montana en Maxime naar Frankrijk. Zij verbouwden een vervallen chateau tot luxe chambre d’hotes. In 2009 kwamen zij terug naar Nederland. Het stel scheidde en trouwde meerder malen, bleven beste vrienden en woonde onder één dak. Nu, 10 jaar later, trouwt het stel voor de derde keer (ondanks dat Martien uit de kast is gekomen) en vertrekken zij samen met dochter Maxime, kleindochter Claire, huisvriendin Caroline en hun honden naar Frankrijk. In Beynac hebben zij een chateau gekocht dat zij verbouwen tot chambre d’hotes en trouwlocatie.

Chateau Meiland

Het klinkt als een nieuw ‘Ik-vertrek-avontuur’. SBS duikt erin, volgt het stel en maakt er een programma over. Na aflevering 4 noemt de Mediacourant het programma een tv-hit. Goed voor SBS en goed voor de boekingen. Ook Twitter gaat positief los op Chateau Meiland. Het programma is een schot in de roos. Wat maakt het tot zo’n succes?

 

 

Opmerkelijk

Het antwoord is heel simpel. Chateau Meiland is opmerkelijk. Wie bedenkt dit: een echtpaar gaat uit elkaar, blijft onder 1 dak wonen, manlief komt uit de kast, toch trouwt het stel opnieuw. Ze zijn en blijven beste maatjes. Delen niet het bed. Wel het huis. Samen met hun dochter Maxime, kleindochter Claire en de honden. Hond Bommel is eenkennig, slaat aan bij vreemdelingen en neemt ze ook graag te grazen. Dan is er nog huisvriendin Caroline en natuurlijk oudste dochter Montana. De hele groep emigreert naar Frankrijk. Op dochter Montana na. Zij runt nu de interieurwinkel in Noordwijk. Alleen de cast is al opmerkelijk te noemen.

Martien Meiland

Absolute showmaster van het programma is natuurlijk vader Martien Meiland. De manier waarop hij praat en doet is op zijn minst hysterisch te noemen. Dansend met dochter Maxime omdat het bijna 11.30 uur is: wijntijd. De manier waarop hij Frans spreekt. Zijn angst voor hond Bommel, zijn reacties op alles wat er mis gaat. Om een gratis roze flamingo wil vragen als hij een zwembad koopt. En zijn uitgesproken mening over het interieur (ik ben heel benieuwd of de blauwwitte gordijnen nog steeds hangen).

Herkenbare situaties

Chateau Meiland neemt Nederland op maandagavond mee in herkenbare situaties engezinsdiscussie in een uitgesproken setting. Die uitgesproken setting is de key. Het vergroot de situaties, de discussie en het gevit uit. Het is lachwekkend, juist omdat het herkenbaar is. Wanneer heb jij voor het laatst geklust met je lief, de gordijnen opgehangen of de begroting doorgenomen? Hoe ging dat? Was het gezellig of ging het net als bij de Meilandjes gepaard met wat discussie. Grote kans dat dit laatste het geval is. Hoe heerlijk is het dan om te zien dat het altijd erger kan. Dat het bij jou (in het echte leven) wel meevalt? Juist. Dat werkt.

Fans

Chateau Meiland heeft fans. Kijkers die over het programma praten. Op Twitter, in de trein, met collega’s, op het schoolplein en tijdens het uurtje sporten. Fans zijn noodzakelijk voor succes. Ze zijn als een sneeuwbal die van de berg rolt. Hij wordt steeds groter, terwijl je er (bijna) niets aan hoeft te doen.

5 Marketinglessen van Chateau Meiland

Wat kan je leren van Chateau Meiland?

  1. Duik in een aansprekende niche: wie droomt er niet van een leven in Frankrijk?
  2. Vergroot herkenbare situaties uit: het zorgt voor herkenning en tegelijkertijd het gevoel dat het altijd erger kan dan in jouw leven ervaart
  3. Zet een opmerkelijke hoofdpersoon neer: iedereen kent wel een soort Martien. Maar ook zó hysterisch?
  4. Wees authentiek: Martien is zo als hij is. Hoe overdreven het misschien overkomt, het is geloofwaardig. Het klopt bij de man.
  5. Creëer fans: ze praten over je. Fans versterken je succes

Conclusie

Als je opmerkelijk bent, val je op. Ben je de moeite om over te praten. Creëer je fans. Komen nog meer mensen naar je toe. Chateau Meiland is een ongebruikelijke verrassing op de maandagavond. En dat werkt. Hoe kan jij die ongebruikelijke verrassing zijn? Voeg een scheutje Chateau Meiland toe aan je marketing. Want onthoud: saai is rampzalig voor je succes.

Ook opmerkelijk zijn?

Wil jij met jouw bedrijf ook opmerkelijk zijn? Schrijf je in voor de workshop Claim je online podium. Je ontvangt mijn werkboek én in een livesessie heb jij mijn creatieve brein tot jouw beschikking. Samen zoomen we in op je merk en maken we de vertaling naar opMERKelijke content. Nieuwsgierig? In een gratis groeigesprek vertel ik je graag meer.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

5 × drie =

© Copyright - Mieke Verhoef