Online zichtbaarheid vergroten (14 tips)
Als je als ondernemer zichtbaarder wilt zijn, ben je geneigd om veel te posten. Maar daarin slaan ondernemers vaak een een stap over. Veel posten is niet wat je per sé helpt aan meer klanten. Het kan zelfs tegen je werken. In dit blog geef ik je veertien tips om zelf succesvol je online zichtbaarheid te vergroten.
Online zichtbaarheid vergroten
Je online zichtbaarheid vergroten, helpt je opvallen bij je publiek. Het helpt je onder de aandacht zijn en blijven bij je klant. Als jij je niet laat zien, ziet je publiek je niet. Val je niet op. Weet je publiek niet dat je bestaat. Gevolg: de opdracht gaat naar je concurrent. Terwijl je door je online zichtbaarheid jezelf juist kan onderscheiden van je concurrent. Door je online zichtbaarheid leert je publiek je kennen, gaan mensen je volgen, maak je nieuwsgierig, neem je een duidelijke positie in. Je staat ergens voor. Je hebt een visie. Bent die leider. Je online zichtbaarheid versterkt je positionering. Daarom is het enorm belangrijk, als jij top of mind wilt zijn en blijven, dat je jezelf laat zien. Je publiek meeneemt in je verhaal en die inspirator bent.
Netwerken is inspireren, je klant helpen voordat hij überhaupt klant is
Tips zichtbaarder zijn
Maar online zichtbaar zijn, kan ook spannend zijn. Want wat vertel je wel? En wat niet? En wat laat je wel zien? En wat niet? En hé, wat zouden anderen wel niet denken als jij je in de kijker zet? Het zijn de bekende belemmerende stemmetjes in je hoofd die je kunnen weerhouden om door te pakken in het vergroten van je online zichtbaarheid. En dat is zonde. Want, zoals ik net al schreef, als jij je niet laat zien, ziet je publiek je niet. Netwerken anno nu is zoveel meer dan koffie drinken. Netwerken is inspireren, je klant helpen voordat hij überhaupt klant is. Als je online leads wilt, moet jezelf de lead nemen. En dat doe je natuurlijk het liefst zonder roeptoeteren, hagelschieten en pushen. Doe daarom je voordeel met deze 14 tips om succesvol je online zichtbaarheid te vergroten.
Als jij jezelf niet laat zien, ziet je publiek je ook niet
Tip 1: bepaal je doel
Zonder doel, geen relevantie. Waarom wil je online zichtbaarder zijn? Wil je online opvallen omdat je een nieuwe dienst in de markt zet of wil je je online zichtbaarheid vergroten omdat je wilt dat je netwerk je ziet als de expert in je vakgebied? Het zijn zomaar twee voorbeelden van het doel achter je online zichtbaarheid. Je doel kan per maand of kwartaal verschillen. Door vooraf je doel te bepalen, wordt je content sterker, valt het samen en volgt je publiek je beter. Het voorkomt dat je van links naar rechts gaat. Of, zoals we dat ook wel noemen: het voorkomt dat je met hagelschiet.
Tip 2: ben relevant
Als je weet wat je doel is, kan je daar je content op gaan bedenken. Bij elk doel hoort andere content. Je kennis delen is relevant als jij jezelf als expert wilt positioneren. Inzoomen op je nieuwe product en dan vooral de ‘What’s in it for me’s’ voor je klant, is juist relevant als de reden van je zichtbaarheid het nieuwe product is.
Tip 3: kruip in de huid van je publiek
Je nieuwe klant, is vaak je oude ik. Jij doet wat je doet met een reden. Als ondernemer wil je van betekenis zijn. Die betekenis schuilt vaak in een ervaring. Je hebt iets meegemaakt, een inzicht gekregen of een verandering doorgemaakt: hiermee wil je anderen helpen. Jij bent over die drempel waar je klant zo graag over wilt. Jij bent, waar je klant wil zijn. Jij hebt de reis al afgelegd. Zoom eens in op jezelf: welke ervaringen heb je doorgemaakt, hoe voelde jij je, welke worstelingen had je en welke inzichten kreeg je. Kortom, hoe kan jij je nieuwe klant inspireren om ook over die drempel te stappen? Zoom daarom in op je publiek en op je oude ik. Zo kom je tot topics waarover je kan posten.
Tip 4: breng rust in je zichtbaarheid
Een social media planning geeft je rust in je zichtbaarheid. Hoe lekker is het als je nu al weet waar je het de komende maanden over gaat hebben? Het geeft je enorm veel rust, je voorkomt de stress van ‘Wat moet ik nu weer posten!?!’ en het zorgt dat consistent top of mind bent en blijft. Je blijft op de radar bij je publiek. Ook als op je vakantie bent.
Hoe lekker is het als je nu al weet waar je het komende maanden over gaat hebben?
Tip 5: ga voor een strategie
Een kwartaalplan maken is niet moeilijk. Wat je helpt is de truc die het zoveel makkelijker maakt. Een strategie helpt je ook. Die strategie ontdek je in Zichtbaarder zijn. Hierin maak je jouw kwartaalplan en denk ik volop met je mee. Over je strategie, je updates en de manier waarop je die schrijft.
Tip 6: schrijf pakkende updates
Een update waar je publiek zich in herkent, doet het goed. Daarom is tip 3 zo belangrijk. Maar vervolgens is het ook belangrijk dat je de updates pakkend schrijft. Templates, win-woorden en win-zinnen helpen je daarbij. Verwerk die daarom in je updates. Andere tips zijn: maak je post niet onnodig lang en maak een mini-verhaal van je update. Een verhaal neemt je lezer mee en is de manier als je wilt dat je lezer ook de laatste zin van je update leest.
Maak een mini-verhaal van je update
Tip 7: ben empathisch
Het enige wat een mens en een robot onderscheidt, is gevoel. Gevoel brengen in je updates, helpt enorm. Als je lezer het gevoel krijgt dat jij hem begrijpt, verbind je. En dat is wat je wilt. Want, je hebt een doel. Je wilt dat hij je ziet als die expert (zodat hij aan je denkt als hij iemand als jij nodig heeft) of je wilt dat jij aan-gaat op je nieuwe dienst. Zorg dan dat hij aan-gaat op jou.
Tip 8: ben persoonlijk
Jij bent je merk. Laat jezelf daarom zien. Deel over een topic wat je typeert. Weleda staat bijvoorbeeld voor natuurlijk, Nike voor winnen en Apple voor innovatie. Wat is jouw woord? Denk daar eens over na. Het helpt je bij je positionering zodat jij je onderscheidt van je concurrenten. En, het maakt je mens. En die laatste is belangrijk, want mensen doen zaken met mensen.
Mensen doen zaken met je mensen, maak het daarom persoonlijk
Tip 9: vergroot je netwerk
Je online zichtbaarheid vergroot je ook door je netwerk te vergroten. Een bepaald percentage van je netwerk ziet je update voorbij komen. Dat is hoe algoritmes werken. Op het moment dat je netwerk groter is, zien meer mensen je update. Connect daarom met je ideale klanten.
Tip 10: pakkende profielen
Zorg dat je volger in een oogopslag helder heeft waar jij voor staat. Een oneliner helpt je hierin. Op wollige vaagheden gaat niemand aan. Een pakkend profiel helpt je bij het vergroten van je netwerk. Het helpt je aan de klik. De letterlijke en de figuurlijke.
Pak uit, zo pak je je publiek in
Tip 11: zet je kersen in de etalage
Je website is je winkel, je social media kanalen vormen je etalage. Zet je kersen daarom in de etalage en ga vooral in de deuropening staan. Zodat, als je publiek in timeline voorbij scrollt, je de nieuwsgierigheid wekt.
Tip 12: zoekwoorden
Je online zichtbaarheid vergroot je ook door goed gevonden te worden. Zorg daarom dat je website SEO-wise op orde is, zodat je op de juiste termen wordt gevonden.
Zorg dat je op relevante termen wordt gevonden
Tip 13: adverteren
Advertenties kunnen je online zichtbaarheid een enorme boost geven. Het is een manier om snel je online zichtbaarheid te vergroten. Maar wel een betaalde manier.
Tip 14: taggen
Mensen of bedrijven taggen in je updates, maakt dat je update bij meer mensen onder de aandacht komt. Het is een manier die een reactie van de getagde personen uitlokt. En… reacties onder je updates hebben een positieve invloed op het algoritme.
Een contentstrategie is de manier waarmee je structureel en post voor post je merk versterkt
Conclusie
Je online zichtbaarheid vergroten kan op verschillende manieren. Door te adverteren of door te kiezen voor een contentstrategie. Die laatste is een strategie van een langere adem, maar wel een strategie waarmee je structureel en post voor post (steen voor steen) je fundament versterkt en je merk bouwt. Dit kan nieuw voor je zijn of misschien ervaar je dat de manier waarop je dat nu doet, je veel tijd kost waardoor je onrust ervaart. En misschien mis je ook wel de inspiratie. Daarom heb ik Zichtbaarder zijn gemaakt. Zodat je de truc leert waardoor je heel eenvoudig (en snel) je kwartaalplan maakt. En, je krijgt mij en mijn creativiteit erbij. Zo staat niets je meer in de weg om je online zichtbaarheid nu echt te vergroten.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!