Vind de juiste woorden

Zo win je als vrouw de worsteling met ‘de mening van de ander’​

Vrouwen, en daarmee ook vrouwelijke ondernemers hebben in veel gevallen een grotere worsteling dan mannen als we het hebben over jezelf zijn, jezelf laten zien en jezelf laten horen. ‘Veel vrouwen hebben over het algemeen problemen met de mening van andere mensen. Ze vertrouwen er te veel op’, las ik onlangs in het boek ‘Mindset’ van Carol S. Dweck. Een zin die mij enorm triggerde. En weerstand opriep. Mij zelfs een beetje boos maakte. In dit artikel leg ik je uit waarom. En hoe je als vrouw de worsteling met ‘de mening van de ander’ wint.

Innerlijke criticus

De mening van de ander, het stemmetje in je hoofd, het duiveltje op je schouder, je innerlijke criticus… of je nu last hebt van de mening van de ander of van je innerlijke criticus: hij kan je nogal in de weg zitten. Je persoonlijke en zakelijke groei belemmeren. Behoorlijk ook.

‘Veel vrouwen hebben over het algemeen problemen met de mening van andere mensen. Ze vertrouwen er te veel op.’

Kennis delen

En dat is enorm zonde. Want een gedachte als: ‘Wat zouden anderen wel niet van mij denken als ik mij online actief laat zien en mijn kennis en mening deel?’, blokkeert je business. In trainingen en sessies die ik geef, krijg ik vrijwel altijd de opmerking: ‘Ja, Miek, leuk dit. Maar wat denken al die mensen dan wel niet van mij?’. Waarop ik antwoord:

‘Je hebt zoveel kennis. Zoveel wijsheid. Je kan het bij je houden. Natuurlijk. Maar tegelijkertijd kun je er zoveel mensen mee helpen én je business laten groeien. Dus waarom zou je het niet doen?’

G-schema -> belemmerende gedachten

Om te begrijpen hoe je gedachten je gevoel en gedrag beïnvloeden, is het belangrijk dat je het G-schema kent. Het G-schema gaat over oorzaak en gevolg tussen gebeurtenis, gedachten, gevoel, gedrag en gevolg.

GEBEURTENIS – Je vertelt je vriendinnen over je idee voor een event dat je wilt organiseren. Je ziet het helemaal voor je. Een zaal vol mensen die jij mag verrijken, met wie jij je kennis mag delen zodat zij beter worden. Jij kan deze mensen helpen hun worsteling te winnen. Je hebt zoveel te geven. Je voelt je energie stromen. Totdat…. een van je vriendinnen tegen je zegt: ‘Moet je dat nu wel doen? Heb je dit al vaker gedaan? Kun je niet beter wat kleiner beginnen? Starten met een klein groepje bijvoorbeeld. Dan kun je testen of je idee écht werkt, voordat je gelijk voor zo’n grote groep staat.’

GEDACHTEN – Straks verpruts ik het. Hoe vaak heb ik dit nu gedaan? Nog nooit. Ik ben niet goed genoeg. Ze heeft eigenlijk wel gelijk.

GEVOEL – Onzeker.

GEDRAG – Je doet het niet.

GEVOLG – Je houdt jezelf klein door de mening van de ander.

G-schema -> helpende gedachten

Maar, wat zou er gebeuren als je de belemmerende gebeurtenis en gedachten ombuigt naar helpende gedachten?

GEBEURTENIS – Je vertelt je vriendinnen over je idee voor een event dat je wilt organiseren. Je ziet het helemaal voor je. Een zaal vol mensen die jij mag verrijken, met wie jij je kennis mag delen zodat zij beter worden. Jij kan deze mensen helpen hun worsteling te winnen. Je voelt je energie stromen. Totdat…. een van je vriendinnen tegen je zegt: ‘Moet je dat nu wel doen? Heb je dit al vaker gedaan? Kun je niet beter wat kleiner beginnen? Starten met een klein groepje bijvoorbeeld. Dan kun je testen of je idee écht werkt, voordat je gelijk voor zo’n grote groep staat.’

GEDACHTEN – Het advies dat mijn vriendin mij geeft, is een advies dat haar zou helpen. Haar reactie is een weerspiegeling van haarzelf. Zij is mij niet. Ik voel aan alles dat ik dit event wil doen. Dat ik een grotere groep mensen kan helpen, inspireren en verrijken. Ik voel dit niet voor niets. En ja, natuurlijk is het spannend. Maar ik laat mij niet klein houden door angst. Ik weet dat die spanning gezonde spanning is. Daar doorheen gaan, helpt mij groeien. Zo help ik mezelf én mijn publiek.

GEVOEL – Strijdvaardig.

GEDRAG – Je geeft het event.

GEVOLG – Je helpt je publiek groeien én je ontwikkelt jezelf!

Je hebt een keuze

Je gevoel en gedrag zijn het gevolg van je gedachten. Je hebt dus altijd een keuze. Kies je om te luisteren naar de mening van de ander en je innerlijke criticus of kies je om te luisteren naar je gevoel?

Mijn ervaring

Ik kan het weten. Heb het ook ervaren. Gebukt onder stemmetjes en meningen, hield ik mijzelf klein. Verkoos ik de mening van de ander boven mijn groei. Bleef ik lekker veilig in mijn comfortzone. Want het is best eng om jezelf te laten zien. Uit te dragen waar je voor staat. Toch?

Maar stel je voor, dat je het wél doet. Dat je wél staat voor je missie, die zelfverzekerd uitdraagt en je online podium pakt. Stel je voor. Hoe zou dat voelen? En wat zou er dan gebeuren?

Ik kan je zeggen…

Het voelt fantastisch! Als een opluchting. Bevrijdend. Als een raket die wordt afgeschoten. De energie stroomt als een vloedgolf door je lichaam. Je voelt de ruimte om jezelf te zijn. En het allerleukste is… je hebt een magnetische werking. Je trekt mensen aan met wie jij je energie kan delen. Mensen die je oprecht kan helpen. Vanuit je hart. Vanuit je missie. Vanuit je energie.

SHOW UP!

Durf te staan voor je missie. Laat je niet langer beïnvloeden door meningen van anderen en de stem van je innerlijke criticus. Vaar op je gevoel. Je ideale klanten voelen dat ook. Ervaar de magnetische werking. Het is de law of attraction. Vertrouw op jezelf. Durf het. Doe het. SHOW UP! En geniet van de positive vibes!

 

PS: heb jij als man meegelezen? Dan weet je nu wat je kan doen om powervrouwen in de dop te helpen. Moedig ze aan. Support ze. Zoals je ook bij je favo voetbalclub (of je favo worstelaar) doet 😉.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

zestien + 3 =

© Copyright - Mieke Verhoef