Mieke Verhoef

Consistent online zichtbaar zijn – wat is dat nu eigenlijk?

Consistent online zichtbaar zijn, het is een kreet die je in de online wereld veel voorbij hoort komen. Wat is het, waarom is het belangrijk en hoe pak je het aan? In dit blog neem ik je mee in de achtergrond van online zichtbaarheid en beantwoord ik uiteraard deze drie vragen. 

Wat is consistent online zichtbaar zijn?

Consistent online zichtbaar zijn, is continue online onder de aandacht zijn. En als je het goed doet, en dat wil je, dan ben je continue online onder de aandacht bij je ideale klant. Bij je bestaande klanten én bij je potentiële klanten. Want je wilt niet alleen nieuwe klanten aantrekken. Je wilt ook interessant en aantrekkelijk blijven voor je bestaande klanten. Online zichtbaarheid voor klanten aantrekken én klantbehoud dus.

Waarom is consistent online zichtbaar zijn belangrijk?

Consistent online zichtbaar zijn, is vandaag de dag enorm belangrijk. En de reden is simpel. Als je publiek niet weet dat jij er bent, komen ze ook niet naar je toe. Als jij online niet verleidt, prikkelt en je publiek beweegt, hoe komt je potentiële klant dan in aanraking met jou en met je product of dienst? Juist. En tegelijkertijd: hoe blijft je klant verbonden met jou? Hoe blijf je klanten, die hun spaarzame tijd graag online besteden, prikkelen?

Kansen laten liggen

Het belang van consistent online zichtbaar zijn, klinkt eigenlijk heel logisch. Toch zijn er voldoende bedrijven die hun rol hierin nog niet pakken. En dat is zonde. Want zo laat je écht kansen liggen. Hoe anders is het dan pak en beet 10 jaar geleden? Toen deed de consument online nog minder onderzoek. Vergeleek geen verzekeringen en geen websites van adviseurs. Hoe actueel je blog of social media kanalen waren, deed er veel minder toe. Dat is vandaag de dag écht anders. Als jouw laatste blog van een maand geleden is, dan zegt dat wat. Hoe actueel ben jij dan? In welke mate ben jij op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de branche. Je klant wil vandaag de dag ook online zien dat jij (nog altijd) de goede partij voor hem bent.

Nóg een voordeel

Een ander voordeel van continue onder de aandacht zijn bij je publiek, is dat je ook klanten krijgt die jou eigenlijk niet zochten. Door de waardevolle verhalen, tips en berichten die je deelt, creëer je een behoefte. Stel je voor: je bent hypotheekadviseur en schrijft een waardevol blog over het belang om nog voor de jaarwisseling je hypotheek over te sluiten. Niet alleen omdat de rente nu laag is. Ook omdat de wet- en regelgeving volgend jaar verandert en omdat je de gemaakte kosten volgend jaar gelijk mee kan nemen in je belastingaangifte. Ik noem maar even een voorbeeld. Daarmee prikkel je. Je creëert een wens. De wens van lagere maandlasten, verpakt in een beïnvloedingstechniek van Cialdini. Namelijk: schaarste. Nu kan het nog. Volgend jaar wijzigt de wet- en regelgeving. En de drempel voor de kosten die het met zich meebrengt, veeg je van tafel omdat je een oplossing biedt: de aftrekposten.

Dus…

Jouw klant wil je niet alleen online vinden, hij wil ook dat je hem inspireert en prikkelt. Overtuigt. Op een niet commerciële manier. Door heel oprecht waarde toe te voegen. Dus deel je (een beetje van je) kennis, inspireer je klant, beantwoord vragen, zet aan hem aan denken en prikkel hem. Zo leg je verbinding. Met je bestaande klant. De klant die naar jou op zoek is. En de klant die eigenlijk nog niet weet dat hij behoefte aan jouw product of dienst heeft.

Nu hoor ik je denken, dat klinkt allemaal heel mooi Miek, maar hoe doe dat? En dat is toch ook ongelooflijk tijdrovend.

Continue onder de aandacht bij je klant: hoe dan?

Consistent online zichtbaar zijn, hoéft niet te tijdrovend. Mits je werkt met de juiste aanpak. Toevallig deelde ik vorige week op LinkedIn een post hierover. Vrijwel direct kreeg ik een reactie: ‘Wat is die juiste aanpak dan?’, was de vraag. Denk in kwartalen. Denk vooruit. Weet wat jij komend kwartaal gaat posten. Waar jij je huidige klant blijft boeien, je potentiële klant verbindt en je nog onbewuste klant mee prikkelt. Maak waardevolle content vanuit je DNA, ga voor de inspiratie, de verbinding en de beweging.

 

Lastig?

Denk in een contentplanning, denk in een overkoepelend plan en werk post voor post aan je grotere doel. Vind je dat lastig? Ik denk en schrijf graag met je mee. In de workshop ‘Claim je online podium zoomen we in op het DNA van jouw bedrijf, vertalen we jouw DNA en de pijn van je klant naar waardevolle content, maken we een contentplanning en werken we samen de eerste onderwerpen uit. Na de workshop weet je wat het komende kwartaal gaat posten. Op je socials en op je blog. Na de workshop zet je volop in op online verbinding, zodat je je huidige en potentiële klant ook online prikkelt, boeit, verbindt en beweegt. En dat zonder de onrust van de vraag ‘Wat post ik waar en wanneer online’. Nee, elke post draagt bij aan het grotere doel. Weg hagel schieten. Hallo overkoepelend plan dienen. In alle rust. Zodat jij er volop voor je klant kan zijn. Wil je meer weten? In een vrijblijvend groeigesprek vertel ik je graag meer.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

17 − 13 =

© Copyright - Mieke Verhoef