Belemmerende overtuigingen

Terugblik: 5 jaar geleden startte ik als contentspecialist bij Generali

Als financieel of verzekeringsadviseur weet je het misschien nog. Een aantal jaren geleden besloot verzekeraar Generali de verzekeringen niet alleen via de adviseur aan te bieden, nee Generali Nederland koos ervoor om de verzekeringen ook online te verkopen. Generali Direct was geboren. Een team online specialisten werd aangetrokken om van het nieuwe Generali Direct een succes te maken. Mijn eerste werkdag is vandaag precies 5 jaar geleden. Inmiddels is Generali Nederlanden overgenomen door verzekeraar a.s.r.. Ondanks de overname hebben we met het team mooie resultaten behaald. In dit blog deel ik de successen, een flinke misser én mijn inzichten met je.

Team

2 online marketeers, 2 marketinganalisten, 5 contentspecialisten, 1 vormgever, 2 klant- en marktmanagers, 1 communicatiemanager en natuurlijk het management: Generali Direct bestond uit team vol specialisten. Iedereen had dezelfde missie: een succes maken van deze start-up. Voor mij als contentspecialist betekende dat in beginsel enorm veel teksten schrijven. Op SEO. Want online goed gevonden was een absolute must. We gingen voor de nummer 1 posities. Om die te behalen was linkbuilding een hot topic.

Linkbuildingprojecten

Brainstormsessies volgden. Met het team werkten wij vol gas aan linkbuildprojecten. Met als doel: waardevolle links halen zodat onze posities in Google zouden stijgen. En met succes. Drie voorbeelden van deze linkbuildingprojecten zijn:

  • Beste chauffeur
  • Wintersporttest
  • Verkeerskennistest

Beste chauffeur

Voor de Beste chauffeur onderzochten wij welk automerk dat jaar de minste schade had gereden. Vervolgens onderzochten we ook het aantal schades per provincie. Met de Beste chauffeur scoorden we zowel links van landelijke nieuwswebsites als van provinciale en regionale sites.

Wintersporttest

Weten Nederlanders eigenlijk wel wat er is verzekerd met de wintersportdekking bij de reisverzekering? Deze vraag stond centraal voor de Wintersporttest. De uitslag: meer dan 90% sluit een reisverzekering met wintersportdekking af maar meer dan de helft weet eigenlijk helemaal niet waarvoor zij is verzekerd. De Wintersporttest leverde mooie links op. Onder meer Telegraaf schreef erover.

Verkeerskennistest

Verkeersregels wijzigen en verkeersborden vernieuwen. Hoe staat het met de verkeerskennis van de Nederlanders? Dat onderzochten we voor de Verkeerskennistest. Meer dan een derde van de ondervraagden scoort een onvoldoende. Ook dit werd landelijk nieuws.

Inhaken op actualiteiten

Ook op kleinere schaal zetten we in op linkbuilding. Ik heb een journalistieke achtergrond en vind het daardoor heerlijk om in te haken op actualiteiten en daar waarde van specialisten aan toe te voegen. Deze tactiek werkte geweldig, een aantal voorbeelden:

  • Toen bij VUmc door een giga waterschade de auto’s door de straat dreven, was een bericht snel gemaakt. Het zal je auto maar zijn. Hoe ben je dan verzekerd? Ik zocht het uit, schreef een bericht en deelde het met Telegraaf. Die plaatste het met een linkje naar onze autoverzekering.
  • Autorijden op slippers, mag dat? Ook dit zocht ik uit. In de wet werd het niet specifiek benoemd. Dus ik haalde verhaal bij Veilig Verkeer Nederland (VVN) en het Centraal Bureau Rijvaardigheid (CBR). Wat bleek: de twee deelden niet dezelfde mening. Opvallend en daardoor briljant voor mijn artikel. We hebben het artikel als blog geplaatst. Een periode later zagen we via Clipit dat verschillende partijen het overnamen. Denk aan Margriet, Verkeersinformatiedienst en MetroNieuws. Het linkje ontbrak. Maar toen ik telefonisch wees op etiquette van bronvermelding was ook het linkje zo geregeld. Deze case is een prachtig voorbeeld van een natuurlijke vorm van linkbuilding.
  • Zomervakantie. Nederlandse gezinnen rijden massaal naar het zuiden voor een aantal weken vakantiepret. Hoe blijft het gezellig op de achterbank zonder je kinderen zeker 10 uur naar een beeldscherm te laten staren? Ik vroeg het opvoeddeskundige Tischa Neve. Zo koppelde ik de waarde van Generali (verzekerd van alle aandacht) aan veiligheid en gaven wij door de kennis van Tischa Neve tips voor een gezellige autovakantie met kinderen. Verschillende mamablogs schreven erover en verwezen naar het artikel. Samen met één van de klant- en marktmanagers werkte ik ook aan een plan voor een vakantiedoeboek voor de kinderen, waarmee zij zich op de achterbank  zouden vermaken. Dit plan bleef helaas op de plank liggen. Desondanks matcht het idee perfect bij de waarde van Generali: verzekerd van alle aandacht.
  • Wat is veiliger: Overdag of ‘s nachts rijden naar je vakantiebestemming? Mensen die op autovakantie gaan, kiezen er soms voor om ‘s nachts te rijden omdat de kinderen dan slapen en het rustiger is op de weg. Maar hoe veilig is dat? Dat vroeg ik aan Rob Stomphorst van VVN.
  • Gaan onze kinderen straks naar de maan? Dat vroeg ik mij af als haakje naar de eerste toeristische maanreis. Want 50 jaar na de eerste ruimtevaart popt in 2018 het ruimtetoerisme op. Ik stelde André Kuipers hier een aantal vragen over. Het haakje naar de reisverzekering en maanreisverzekering was daarna zo gemaakt, het resultaat: Reizen naar de maan verzekeren.
  • Starters zijn samen goed voor de helft van de woningverkopen, bleek uit onderzoek van Kadaster. Een flinke groep waar veel op af komt. Want voor het eerst een woning kopen, betekent dat je veel dingen voor het eerst moet regelen. Je bent onwetend. Hoe fijn is het als je alle antwoorden op je vragen terugleest in een e-book. Ik schreef het e-book eerste woning kopen en zocht hiervoor de samenwerking met relevante partijen zoals Vereniging Eigen Huis, Netwerk Notarissen, Geldshop, Werkspot, Uneto-VNI, GroenRijk, Pricewise, Providercheck, Moveria en HomeWorks. Deze partijen plaatsten een link op hun websites naar het e-book. Ook verstuurden we een persbericht. Ook InFinance schreef over het e-book.

Misser

Zo toevallig: de etage waar ik werkte bij Generali kwam deze week in mijn feed op LinkedIn voorbij.

Er was ook een misser. Een flinke. Het was winter, januari 2016. Er was code rood afgegeven wegens gladheid. Een inhaker. Want hoe ben je verzekerd als je bij code rood de weg op gaat? Ik zocht het uit, schreef een bericht en vulde het aan met tips voor autorijden bij gladheid. Het artikel, met de kop ‘Autoschade bij code rood verzekerd of niet?’, deelde ik met Telegraaf. Het werd geplaatst. Maar… met een andere kop. Namelijk: ‘Automobilist onverzekerd bij code rood‘. Een kop die de strekking van het bericht veranderde en Generali, en de collega die ik had geïnterviewd, negatief in het nieuws bracht. Dat was niet de bedoeling.  Ik in de stress. Maar gelukkig werk je in een team en wist ik dat de misser niet bij mij lag. Die lag bij Telegraaf. Het team en directie stonden achter mij. En het was de directeur van Generali Direct die vervolgens de rectificatie regelde. Mét link naar onze autoverzekering :). Later publiceerde ik nog een artikel over de hele gebeurtenis: Het verhaal achter code rood.

Inzichten

Nu, vijf jaar na mijn eerste werkdag bij Generali kijk ik nog steeds terug op een zeer waardevolle periode. Zoals de energie waarmee we met het team aan de gezamenlijke missie werkten. Ik weet hoe belangrijk SEO en dus ook linkbuilding zijn voor je online vindbaarheid. Helemaal als je online producten verkoopt. De adviseurs waar ik nu voor werk verkopen hun diensten niet online. Het is mijn overtuiging dat je website je winkel is. Hierin staat je waarde. En dat hoeven geen productpagina’s te zijn. Wél relevante en inspirerende berichten waarmee je aantoont dat je een specialist bent, dat jij je klant begrijpt en helpt. Social media is je etalage. Daar plaats je de verleidelijke content. Dat kan een teaser naar een blog zijn, een praktische tip of bijvoorbeeld een tipje van de sluier naar jouw mening over een wetswijziging of een actualiteit.

Grootste inzicht

Bij Generali brainstormden wij wekelijks voor de social media content. Inmiddels weet ik dat het anders kan. Juist voor adviseurs die een andere omvang hebben, dan een partij die online wil winnen en producten wil verkopen. Content bedenken en maken, kan heel efficiënt en gestructureerd. Deze learning heb ik vertaald naar een aanvalsplan en een workshop. Want al mijn kennis en ervaring zet ik graag in. Ook voor jou. Met het aanvalsplan en ook na de workshop heb je inspiratie voor een heel kwartaal aan content voor je social media en je blogs. Wil je meer weten? In een groeigesprek vertel ik je graag meer.

3 antwoorden
    • Mieke
      Mieke zegt:

      Bedankt voor je waardevolle reactie Mark! Fijn dat mijn blog Nh1816 Verzekeringen inspireert. Als je vragen hebt of meer inspiratie kan gebruiken, ik denk graag met je mee. Groet, Mieke

      Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Google (helemaal als je dat met een vaste regelmaat doet en gelijk inzet op SEO, zoals ik bij Generali deed). Zie je social media kanalen als je etalage. Zet ze in voor je eigen marketing. Als […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© Copyright - Mieke Verhoef