Autoriteit claimen, hoe doe ik dat online?

Expertstatus opbouwen: wat, waarom en hoe?

Expertstatus opbouwen. Autoriteit claimen. Het zijn termen die je misschien weleens hebt gehoord. En als jij je personal branding serieus neemt en online klanten aan wil trekken, dan is het zaak om je expertstatus te laden. Te versterken. Zodat jouw ideale klant je ziet als expert. Als autoriteit. In dit blog lees je daarom antwoorden op de vragen: Wat is expertstatus? Wat is expertstatus opbouwen? Waarom moet ik mijn expertstatus versterken en (natuurlijk) de hoe. Dus: hoe versterk ik mijn expertstatus en hoe word ik een autoriteit? Nadat je dit blog hebt gelezen, begrijp je waarom het belangrijk is om je expertstatus te versterken én weet je hoe je doet.

Wat is expertstatus

Laten we met begin beginnen. Terug naar de bron. Expertstatus. Wat is dat?

Expertstatus betekent ‘beste in zijn vakgebied’. Iemand met expertstatus is een autoriteit.

Iemand die zijn vak verstaat dus. Iemand die de opdrachten krijgt. Iemand aan wie je direct denkt bij een probleem, vraag of behoefte. Als ik een behoefte, probleem of vraag heb over spiritualiteit, mindset, online ondernemen, marketing en storytelling dan denk ik direct aan de experts in deze tabel. Zij zijn voor mij een autoriteit.

Behoefte, probleem, vraagAutoriteit
Spiritueel leraarGabby Bernstein
Online ondernemerEelco de Boer
Mindset en mediterenMichael Pilarczyk
Overtuigingstechnieken voor marketingCialdini
Storytelling Cor Hospes

Wat is expertstatus opbouwen?

De mensen die in mijn ‘autoriteitenrijtje’ staan, zijn daar niet zomaar in gekomen. Zij hebben aan hun expertstatus gewerkt en mij geïnspireerd. Tijdens een training of een seminair. Doordat ik hun boek heb gelezen. Een cursus heb gevolgd. Hun nieuwsbrieven lees. Hun podcasts beluister. Hun volg op social media. De vorm maakt eigenlijk niet uit. Want in elke vorm komt de overkoepelende aanpak terug. En dat is: kennis delen. De experts in mijn ‘autoriteitenrijtje’ staan daarin omdat zij consistent hun kennis delen.  Dat maakt de definitie van expertstatus opbouwen:

Expertstatus opbouwen is jouw positie als expert (of autoriteit) versterken door consistente kennisdeling.

Waarom is expertstatus versterken belangrijk?

Grote kans dat ook jij een rijtje experts hebt, aan wie je denkt bij een vraag, probleem of behoefte. Hoe tof is het als jij als expert in het rijtje van je ideale klant staat? Juist. Daarom is het belangrijk om je expertstatus op te bouwen. Even terug naar de definitie van expertstatus -> de beste in je vakgebied zijn, wie wil dat niet? Want als je de beste bent, dan krijg je het vertrouwen. Ben jij degene die mag helpen. Jij krijgt de opdracht. En de omzet. En dat is wat je wil. Vanuit je oprechte intentie de oplossing bieden voor het probleem van je klant.

Hoe bereik ik expertstatus binnen mijn vakgebied?

Dat vertrouwen (plus de opdracht en de omzet) krijg je niet zomaar. Daar moet je iets voor doen:

  1. Zorgen dat je echt een expert bent (en blijft). Continue blijven ontwikkelen
  2. Bewijzen dat jij de expertise hebt

Kennis is key

Blijven ontwikkelen en bewijzen dat jij de expertise hebt, hebben een gemene deler. En die heet ‘kennis’. Blijf jezelf verrijken door je kennis op peil te houden. Of beter: voorop te blijven lopen bij de laatste ontwikkelingen en trends. En deel vervolgens die kennis. Met je publiek. Met je ideale klant.

Wederkerigheid

Als je meer blogs of nieuwsbrieven van mij hebt gelezen (en als jij mij volgt op LinkedIn) dan weet je dat ik de wet van de wederkerigheid aanhang. De wet van de wederkerigheid is volgens Cialdini de belangrijkste overtuigingstechniek. En niet zonder reden. Want geven loont. Je krijgt dat plakje worst bij de slager en koopt toch dat onsje rosbief. Snap je?

Kennis delen

Als je weet dat kennis key is voor je expertstatus en dat geven loont, dan laat de tovertruc voor het versterken van je expertstatus zich raden. Namelijk: kennis delen. Doe dat. Ongelimiteerd. Ga helemaal los. Via je nieuwsbrieven, blogs en social media kanalen. Geef die masterclass. Schrijf dat e-book. Maak die ‘how-to-video’. Doe het. En deel het.

Expertstatus versterken en autoriteit claimen doe je door ongelimiteerd je kennis te delen zodat jij je publiek helpt om zelf beter te worden.

Geef de oplossing

Het laatste stukje uit de bovenste zin ga ik voor je uitleggen. ‘Je publiek helpen om zelf beter te worden’. Hiermee bedoel ik dat je inzoomt op vragen, problemen en behoeften van je ideale klant en jij vanuit jouw kennis en expertise de oplossing voor het probleem geeft. Door jouw tip kan je ideale klant dus zelf zijn probleem oplossen.

Bouw aan je fanbase

Dat is fijn! Want: 1. zijn probleem is opgelost en 2. dat is wel heel sympathiek van je. Punt 1 is de korte termijn (ik heb dorst dus ik drink water). De tweede is voor de langer termijn, denk aan de wet van de wederkerigheid. Bij een volgende vraag, probleem of behoefte denkt hij weer aan jou. Want de vorige keer had je zo’n goede oplossing voor het probleem én hij staat immers bij je in het krijt. Hoe meer jij dus geeft, hoe meer problemen jij bij je klant kan oplossen. Hoe meer jij hem inspireert. En hoe groter zijn ambassadeurschap wordt. Hij wordt je fan. Fans hebben, heeft zo zijn voordelen. Ze hangen je aan. Ze vertrouwen je. Ze willen bij je kopen. En ze praten over je, bevelen je aan.

Maak van je volgers fans. Fans zijn je ambassadeurs. Hoe? Verwen je fan. Met jouw kennis.

Aanpak

Oké, kennis delen dus. Dat is nu wel duidelijk. Waar je dat doet, heb je ook helder. Maar hoe dan? Mijn advies: werk met een strategisch (en praktisch) plan. Waarin je heel overzichtelijk ziet wat je wanneer en waar deelt. Zo voorkom je:

  1. Dat je met hagel gaat schieten
  2. Dat je elke dag opnieuw het antwoord zoekt op de vraag: ‘wat ga ik vandaag posten?
  3. Dat iets posten het doel wordt. Het doel is: je publiek helpen beter te worden door kennis te delen

Een strategisch en praktisch plan daarentegen:

  1. Geeft rust in je hoofd
  2. Geeft ruimte voor het maken van kwalitatieve content voor je publiek
  3. Geeft inzicht in wat je wanneer plaatst
  4. Blijft bij jouw overkoepelende verhaal. Jouw oprechte intentie
  5. Zorgt voor variatie in je updates
  6. Brengt een duidelijke lijn en structuur in je zichtbaarheid en posts
  7. Helpt je bij het bouwen en versterken van je expertstatus
  8. Helpt je om elke keer weer een helpende update te maken. Ook als je geen inspiratie hebt. De updates staan al benoemd.
  9. Is het middel waarmee je jouw kennis vertaalt naar de wederkerige updates
  10. Is de oplossing voor het bouwen aan een fanbase en het claimen van je autoriteit
  11. Helpt je de ‘go-to-person’ worden

Kennis delen vanuit rust en regelmaat geeft resultaat

Resultaat

Denk je eens in, als jij zoveel kennis deelt en structureel je publiek helpt om zelf beter te worden dan:

  1. Toon je aan dat je inderdaad kennis hebt, de expertise bezit
  2. Denkt je publiek dat je nog veel meer in huis hebt. Nóg meer weet
  3. Wil je publiek leren. Van jou
  4. Denkt je publiek aan jou, als hij een vraag, behoefte of probleem hebt
  5. Word jij die expert voor je ideale klant

Dus, waar wacht je nog op?

Stroop je mouwen op en ga dat plan maken. Breng de vragen van je klanten in kaart. Beantwoord die. Toon aan dat jij de kennis hebt. Help je klant. Word de ‘go-to-person’. Vind jij het lastig om dit strategische en praktische plan zelf te maken? Om je missie te vertalen naar wederkerige updates? Wat je kan doen, is mij even een berichtje sturen voor een (gratis) groeigesprek. Dan geef ik je tips!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© Copyright - Mieke Verhoef