Contentabonnement

Wat wil jij terugkrijgen?

Voor wat, hoort wat. Wie zaait zal oogsten. Bij iemand in het krijt staan. Wat je geeft, krijg je terug. Het is de wet van de wederkerigheid. Eén van de overtuigingstechnieken van Cialdini. En de slager snapt deze techniek maar al te goed. Want met het gratis plakje worst, verleidt hij zijn klanten iets terug te doen. Of beter gezegd, te kopen. Wat wil jij terugkrijgen?

De achtergrond

De wet van de wederkerigheid draait om ‘met gelijke munt terug betalen’. Want je wilt niet bij iemand in het krijt staan. Sterker nog: veelal doe je iets extra’s terug. En precies dat, is hoe marketeers (maar ook de lokale slager) de wet van de wederkerigheid inzetten. Want in ruil voor dat ene plakje worst, koop je toch dat onsje rosbief. Ik noem maar iets. Wat je geeft, krijg je terug (en meer).

Nu jij

Grote kans dat jij geen slager bent. Ook dan kan je de wet van de wederkerigheid krachtig inzetten. Zo kan je als:

  • Verzekeringsadviseur een gratis polischeck doen
  • Bemiddelaar een vrijblijvend kennismakingsgesprek aanbieden
  • Yogaschool drie gratis proeflessen aanbieden
  • Hypotheekadviseur een gratis rentecheck doen
  • Burn-outcoach telefonisch 5 tips geven tijdens een chillgesprek

Natuurlijk kun je de tips en adviezen in een gratis download aanbieden en in je sociale media uitingen verpakken. Doe dat ook absoluut. Het is mijn overtuiging dat je nooit genoeg kan geven. Bezuinig daar niet op. Juist omdat je daarmee ook laat zien hoeveel kennis je hebt, dat jij de expert bent. Je versterkt de wet van de wederkerig door niet alleen online maar ook tijdens een persoonlijk gesprek iets aan te bieden. En dat kunnen voor jou voor heel logische tips zijn, die voor je klant van absolute meerwaarde zijn. Dus ik daag je uit. Wat kan jij online en tijdens een persoonlijk (telefonisch) gesprek geven?

Verleidingswoorden

De wet van de wederkerigheid versterkt je om verleidingswoorden te gebruiken die deze overtuigingstechniek onderstrepen. Je kunt de woorden zowel in een persoonlijk gesprek als in je online uitingen gebruiken. Dit zijn verleidingswoorden die horen bij de wet van de wederkerigheid:

  • Gratis
  • Gratis downloaden
  • vrijblijvend
  • Vraag nu gratis aan
  • Kosteloos
  • actie
  • Van / voor

Praktisch voorbeeld

In een eerder blog schreef ik er al, de pepernoten bij Van Delft. Je proeft een handje vol. Of vooruit, nog een handje. Omdat ze zo lekker zijn. En je verlaat de winkel vervolgens met twee of drie zakjes pepernoten a € 4 per zakje. Heb je dit blog gemist? Link dan even naar mijn blog waarin ik je uitgebreid vertel hoe Van Delft de wet van de wederkerigheid toepast .

In je oren knopen

 

Geven loont. Wat je geeft, krijg je terug. Dus stel jezelf de vraag: wat wil jij terugkrijgen? Dat kan zakelijk zijn, maar ook privé. Het begint bij jezelf. Geef. Geef. Geef. Aan de mensen die voor jou betekenisvol zijn. Je krijgt het terug. Echt. De wet van de wederkerigheid is niet voor niets de krachtigste overtuigingstechniek van Cialdini.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

18 − zeventien =

© Copyright - Mieke Verhoef