social media plan maken

Maak zelf je social media plan voor 75 dagen (in maar 5 stappen)

Je social media plan maken in maar 5 stappen en voor 75 dagen? Social media marketing was nog nooit zo eenvoudig. In dit blog geef ik je tips hoe je zelf een social media plan kan opstellen, ik geef je een voorbeeld van een template, je ontdekt hoe een social media plan eruit ziet en je kan in pdf een compleet plan inclusief kalender downloaden. Natuurlijk leg ik je ook uit hoe je door een social media plan new business krijgt én ik vertel hoe je door een simpele truc heel eenvoudig vanuit rust en regelmaat online zichtbaar kan zijn en continue top of mind bent bij je publiek. Lees je mee?

Waarom social media strategie?

Als je klant zijn kostbare en schaarse vrije tijd online besteedt, ziet hij jou dan ook? Precies dit is de reden waarom een social media strategie noodzakelijk is als je online top of mind wilt zijn bij je publiek. Social selling, klanten aantrekken en je publiek inspireren en helpen doe je online en door social media. Een goede strategie helpt je daarbij. Zo voorkom je dat je met hagel schiet. Zo draagt elke post bij aan je overkoepelende boodschap. Een strategie helpt je om vanuit rust en regelmaat resultaat te halen uit je online zichtbaarheid.

Social media plan opzetten

Een social media plan maken, begint bij brainstormen en schrijven. Vragen die je jezelf kan stellen zijn:

  • Waar ligt mijn publiek wakker van?
  • Hoe kan ik hierin de oplossing bieden?
  • Waar wil ik het komende maanden over hebben?
  • Welke reviews geven mijn klanten mij terug en wat hebben andere klanten daaraan?
  • Welke gebeurtenissen, actualiteiten zijn komende periode relevant voor mijn doelgroep?

Het laatste wat je wilt, is opdringerig zijn. Of vertellen hoe goed je wel niet bent. Hoe blijf je daarvan weg? Het is een vraag die ik regelmatig krijg.

Online opvallen zonder opdringerig te zijn, hoe doe je dat?

De truc daarvoor is simpel. Deze tips helpen je:

  1. Denk vanuit invalshoeken, zo breng je een onderwerp op verschillende manieren zonder commercieel te zijn.
  2. GEEF! Online zichtbaarheid, social selling en social media gaan over geven. Waarde toevoegen en je publiek helpen voordat zij je klant zijn. Eerst dienen. Dan verdienen. Geef vanuit je hart en vanuit je missie. Zo stel je jezelf op als expert en kweek je goodwill.

Social media plan voorbeeld

voorbeeld social media plan

Een social media plan is een uitgewerkt document waarin je updates voor een vastomlijnde periode staan benoemd. Deze updates koppel je aan de thema’s die je hebt gekozen en breng je vanuit verschillende invalshoeken. Zo voorkom je dat je saai of commercieel wordt. Een social media kalender, planning of template kun je insteken per dag, week, maand en kwartaal. De afbeelding hiernaast geeft je een beeld hoe een social media plan per week eruit kan zien.

In dit voorbeeld van het social media weekplan zie je welk onderwerp die week centraal staat, op welke subonderwerpen je inzoomt en vanuit welke rubrieken je het subonderwerp brengt.

Werken met een voorbeeld als deze helpt je om vanuit rust en regelmaat resultaat te halen uit je online zichtbaarheid.

Social media plan LinkedIn

Een social media plan kun je per kanaal maken. Als je klant actief is op LinkedIn, zorg dan dat jij daar ook bent. Is je klant actief op Instagram of Facebook, laat jezelf daar dan zien. Je online zichtbaarheid kan ook een mix zijn van kanalen. Het hangt ook enorm af van je branche en business. Of je nu een een groot bedrijf hebt of juist een small business, events organiseert, jij je richt op restaurants, non profits, consultants, b2b’s, zzp’ers: onderzoek altijd waar je ideale klant actief is. Ben daar ook.

Op welk kanaal je ook zichtbaar bent, onthoud dit:

Je website is je winkel, je social media zijn je etalage

Hiermee bedoel ik dat de complete waarde op je website staan. Zet de kersen, de verleiders en teasers in je etalage. Houd je waarde op je eigen site. Stel je voor, je wilt je publiek helpen door hardlooptips te delen voor vrouwen die na hun bevalling hun zwangerschapskleding willen verruilen voor hun hardloopoutfit. Maak dan een blog met vol tips, adviezen en waarde. Zet die op je eigen site. Haal 3 tips uit je blog en zet die in je etalage. Deel die via social media. Snap je ‘m? Zo heb je én waardevolle content op je eigen site én je hebt waardevolle updates voor je etalage. Een win-win. Eén keer maken, meerdere keren profijt.

Social media plan bedrijven

Bedrijven, medewerkers, personal branding, merkambassadeurs…. social media kun je voor verschillende doeleinden inzetten. Ik zeg altijd: jij bent je merk. Als zelfstandig ondernemer ben jij je merk. Je doet wie je bent. Laat dat zien. Jij bent je bedrijf. Personal branding is daarin key. Is je bedrijf groter, maak dan een uitgebreider social media plan. De ‘wie’ is dan heel belangrijk. Daarmee bedoel ik, ‘wie plaatst de update?’. Doe jij dat als eigenaar? Doe je dat uit naam van je bedrijf of doen je medewerkers die zich opstellen als merkambassadeur dat? Een mix hiervan is goud. Zo vergroot je de olievlek en daarmee het bereik van je post. Mijn tip is om hier een uitgebreide social media strategie op te bouwen waarin je iedereen in zijn of haar kracht zet. Zo is het logisch dat medewerker X over onderwerp X post en medewerker Y updates over Y deelt. Want iedereen is uniek. Als je de interesses van je medewerkers meeneemt in de strategie staat hij nog krachtiger.

Social media plan download

social media planEen social media kalender met een voorbeeld en ruimte voor content, gewoon als pdf in een heel praktisch format, ik heb hem gemaakt voor je. In het plan geef ik je voorbeelden, neem ik je in 5 stappen mee, je leert dé truc om vanuit rust en regelmaat resultaat te halen uit je social media plan én je maakt voor 15 weken (dus 75 dagen) jouw social media plan. Je downloadt het social media plan voor 37 euro (dat is nog geen 50 cent per dag). Je downloadt hem één keer, leert de truc voor je leven en na de 75 dagen maak je hem gewoon weer opnieuw. Een plan voor de rest van je ondernemende bestaan dus. Perfect toch? Mijn tip: maak hem in rust. Dan stroomt je creativiteit. Met als bonus dat straks je socials volop stromen. Succes!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© Copyright - Mieke Verhoef