Gezien worden

Dit moet je doen als je gezien wil worden

Of je nu een ondernemer of een professional bent, jij bent je merk. Jouw merk. Jouw verhaal. Daarom is het belangrijk dat je gezien (en gehoord) wordt. Maar hé, dat is soms ook best heel spannend. Alle ogen op jou. Toch is het noodzakelijk voor je business. Je carrière. Spoiler, het hóeft niet spannend te zijn. In dit artikel leg ik je uit hoe je dat (zonder spanning) maar juist vol zin, aanpakt. Lees je mee?

Achter de coulissen

Voordat jij je podium kan pakken, eerst even wat achtergrond. Ik neem je mee achter de coulissen. Ga mee, op reis naar jezelf. Jezelf positioneren gaat namelijk over jou. Over het vuur dat zachtjes in je vlamt, het verlangen dat je voelt, de vibe die je hebt en de drive om je vuur te verspreiden. Gezien worden door je publiek, je publiek verlichten en verwarmen door jouw vuur, begint bij… jou. Daarom is het belangrijk dat je het belang van ‘naar binnen naar buiten’ kent.

Luisteren vs schreeuwen

Ken je de uitspraak: ‘Als je naar je lichaam luistert, hoeft het niet te schreeuwen’? Het zegt dat als je naar je lichaam luistert, je geen (lichamelijke of geestelijke) klachten krijgt. Toch kan ‘naar jezelf luisteren’ heel lastig zijn. Want, de mening van de ander. Gevolg: je roept maar wat.

Basisbehoefte

Gezien worden en gewaardeerd worden is overigens net als in leven blijven (zuurstof), voedsel, slaap, geld, seks en welzijn een basisbehoefte. We willen allemaal het gevoel hebben om mee te tellen, belangrijk te zijn.

‘Het vuur in je heeft zuurstof nodig om te vlammen, zoals jij zuurstof nodig hebt om te ademen. Zuurstof houdt jou en je brandend verlangen in leven.’

Aanpassen

Jezelf aanpassen aan de mening van de ander, houd je weg van jezelf. Handelen, denken en praten vanuit dat vervelende stemmetje in je dat je klein houdt en vooral helpt om niet écht op te gaan staan, maken dat je niet oprecht overkomt. Je bent niet authentiek genoeg. Je bouwt geen following en fans op de stem van de ander. Het is misschien niet leuk om te lezen. Snap ik. Exact dit is de  reden waarom mensen maar door blijven modderen.

Maar stel je voor, als je wél in de je spiegel kijkt. Wél naar binnen durft te gaan. In je gevoel, je vibe, vuur en verlangen. En daar woorden aan geeft. Stel je voor wat er gebeurt als die spannende sprong wel maakt?

Wat zou er dan gebeuren? Ik doe een voorzet:

  • Je publiek zou zich in je herkennen
  • Je publiek zou je geloven
  • Je zou puur en authentiek overkomen
  • Je zou je publiek oprecht inspireren
  • Je volgers zouden je fans worden
  • Je fans zouden je vuur gaan verspreiden
  • Je fans zouden je klanten worden
  • Je zou een enorme following opbouwen door simpelweg te doen wie je bent

Klinkt lekker toch?

Ja maar….

Het klinkt zo verleidelijk, maar waarom lukt het zo weinig mensen? Mijn inzicht: weinig mensen durven diep naar binnen te gaan. Redenen:

  1. Het voelt ongemakkelijk
  2. Je komt gevoelens tegen die je (niet voor niets) wegstopt
  3. Het is eng
  4. Je voelt beperkingen als: ‘Ben ik wel goed genoeg?’
  5. Je hebt overtuigingen als: ‘Maar de trucjes van anderen werken toch ook?’

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Deze 5 belemmerende gedachten en die 1000 die je zelf verzint, zijn stuk voor stuk drempels die je weerhouden om je vuur te laten vlammen. Ik houd je graag een spiegel voor.

Zet je drempels in brand

Visualiseer je eens dat de drempels die je weerhouden van hout zijn. Zie ze liggen onder deuren die nu nog gesloten zijn. Sluit je ogen. Ga naar binnen. Naar je vuur. Voel de vlam in je. Je brandend verlangen. Zie voor je dat door het vuur dat in je vlamt, die houten drempels doet branden. Zie de drempels in rook opgaan. Stuk voor stuk. Jouw vuur wint het van de drempels. Deuren gaan open. Naar de echte jij die in je huist.

‘Verbrand je drempels door je brandend verlangen.’

Dit herken je vast

Je krijgt een toffe uitnodiging, maar iets in je zegt dat je niet moet gaan. Toch ga je. Want, 1. Je kan het toch niet maken om niet te gaan? 2. Nee-zeggen vind je spannend. 3. Wat zullen de mensen wel niet van je denken als je afzegt?, etc. Dus je gaat. En je bent er (fysiek). Maar je bent er niet (met je aandacht). Het ‘iets’ in je krijgt gelijk. Je had inderdaad niet moeten gaan. Met een beetje pech, geeft het ‘iets’ in je nog hoofdpijn ook. Een signaal van je lichaam. Een voorbeeld van ‘als je naar je lichaam luistert, hoef je niet het niet te schreeuwen’. Dat ‘iets’, is je kompas. Weet maar altijd goed wat je nodig hebt. Welke kant goed is om op te gaan. Welke keuzes daarbij horen. Dat iets is je binnenste. Je innerlijke kompas. Het vuur dat je drempels doet branden. Het is je boodschapper.

Laat je hart spreken

En… je boodschapper heeft je iets te vertellen. JOUW boodschap. Ook deze situatie herken je vast wel. Tijdens een meeting wordt een onderwerp besproken dat dicht bij je ligt. Het besluit dat wordt genomen, voelt voor jou niet als de juiste. Je staat op. Neemt het woord. Ze rollen er als vanzelf uit. Verstand en gevoel komen samen. Je collega’s zijn muisstil. Alle ogen op jou. Je overtuigt. Door je gevoel. Je ogen spreken. Je handen spreken. Je lichaam spreekt. Het is je hart dat je spreekt. Je binnenste geeft je jouw boodschap voor de buitenwereld. Je vuur vertelt je jouw verhaal.

Boodschap

Je publiek gaat aan op je boodschap. Op je hart dat spreekt. Op je authenticiteit. Oprechtheid. Je pure jij. Als jij als ondernemer of professional gezien en gehoord wil worden, next level wil én echt wil overtuigen, laat dan de trucjes los. Keer naar binnen. Naar jouw boodschap. Jouw vuur. Jouw verhaal. Want als je wilt dat je publiek naar je boodschap luistert, heb je wel een boodschap nodig. En die boodschap huist in jou.

Tip: koop een grote spiegel (en een meditatiekussen)

Maar, hoe kom je bij die boodschap? Drie tips:

  1. Keer naar binnen: mediteer
  2. Kijk in de spiegel
  3. Schrijf op wat je ziet, voelt en bij je binnenkomt

Bonustip

Oke, een bonustip. Hij popt op. Komt ie, stel jezelf goede vragen, zoals:

  • Wat is je verlangen?
  • Wat maakt je boos?
  • Hoe ziet voor jou de mooiste wereld eruit en wat is jouw rol daarin?
  • Welk verschil wil jij maken?
  • Waar sta je voor?
  • Wat zijn je energiegevers (en -nemers)?
  • Welke lessen zijn typerend voor je leven?
  • Wat gaat jou heel gemakkelijk af?

Deze vragen geven je richting waar je onderweg naartoe bent. Je snapt, zo heb ik nog veel meer vragen voor je om bij de kern te komen. Om je verhaal te maken zodat je stevig en vol zin je podium claimt. Want dat is het. Als jij weet waar jij voor staat, dan sta je met zoveel overgave en zin op het podium. Valt de spanning weg. Op wat gezonde spanning na dan.  De zin overvalt je. En de zinnen rollen dan vanzelf. Dit is wat ik bedoel met mijn omschrijving als zinmaker. Jou helpen helder te krijgen welke zin(nen) bij jou horen. Want jij: jouw merk. Jouw verhaal.

‘Als je wilt dat je publiek je ziet, moet je eerst jezelf zien.’

Conclusie

Als je wilt dat je publiek je ziet, moet je eerst jezelf zien. Geef zinnen aan je bestaan, door eerst naar binnen te gaan. Daar schuilt de boodschap  die vraagt om gehoord te worden. Daar vind je jouw vuur, vibe en verlangen. Stel jezelf goede vragen, spar met iemand die je een spiegel voorhoudt. Kom op voor jezelf, laat je oprechte jij zien. Vanuit liefde voor jezelf, het vuur dat in je wakkert en voor je publiek die jij door jou verhaal verder kan helpen. Zie het als je verplichting. Je maakt het verschil en verbind met je publiek door je pure zelf te zijn (en te laten zien). Als je dat lastig of spannend vind, ik ben er voor je. Samen vinden we jouw woorden.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© Copyright - Mieke Verhoef